Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marília Alvespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8089506615068686pt_BR
dc.contributor.referee1Mirela Castro Santos Camargospt_BR
dc.contributor.referee2Maria Odete Pereirapt_BR
dc.creatorRenata Cristina Rocha Batistapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0948293775317515pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-19T11:57:29Z-
dc.date.available2022-07-19T11:57:29Z-
dc.date.issued2019-08-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43410-
dc.description.abstractThe performance of university hospital managers involves different situations, resulting from the complexity of a tertiary hospital, variety of activities and sectors, installed capacity, social responsibility, scarce resources and functions of providing conditions for teaching, research and assistance. For this reason, hospital managers need in their daily actions to mobilize their skills to meet expectations and perform their duties. The aim of this study was to analyze the profile and skills mobilized by managers at a Federal University Hospital. It is a descriptive case study, which chose the concept of competence as a set of knowledge, skills and attitudes (CHA). The study scenario was the Hospital das Clínicas of the Federal University of Minas Gerais, located in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais. Data were collected between April and June 2019, through a questionnaire identifying the participants' sociodemographic profile and questions about the skills mobilized by managers. Participated in the study, 31 managers of functional units of assistance, administrative and teaching and research sectors. The data were collected using the online platform (eSurvey). For data analysis, descriptive statistics with absolute and relative frequency of information was used. The results show that the majority of managers are aged between 30 and 40 years old, are health professionals, female, have a university degree for less than 10 years, previous management experience, work in the administrative area, have been in the management position for under 5 and manages between 1 and 50 people. Among the most mobilized skills are: knowledge related to the institution's mission and objectives; human Resources; norms and procedures and management of work processes. Skills such as ethics with staff, superiors and users, problem identification and communication were the most mobilized. The most mobilized attitudes were to be fair to your team and users and to be involved with the work and the team. It is concluded that hospital managers, from the studied public teaching and research institution, have different profiles, mobilize more skills related to skills and attitudes and less related to knowledge in their daily work and due to the nature of the scenario, they are still far from the established precepts.pt_BR
dc.description.resumoA atuação de gestores de hospitais universitários envolve situações diversas, decorrentes da complexidade de um hospital terciário, variedade de atividades e setores, capacidade instalada, responsabilidade social, recursos escassos e funções de prover condições para o ensino, pesquisa e assistência. Por isso, os gestores hospitalares necessitam em suas ações cotidianas mobilizar suas competências para atender as expectativas e realizar suas atribuições. O objetivo deste estudo foi analisar o perfil e as competências mobilizadas por gestores de um Hospital Universitário Federal. Trata-se de um estudo de caso descritivo, que elegeu o conceito de competência como um conjunto de conhecimentos, habilidades e atitudes (CHA). O cenário de estudo foi o Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais, localizado no município de Belo Horizonte, Minas Gerais. Os dados foram coletados entre abril e junho de 2019, por meio de um questionário com a identificação do perfil sociodemográfico dos participantes e questões sobre as competências mobilizadas pelos gestores. Participaram do estudo, 31 gestores de unidades funcionais de setores assistenciais, administrativos e de ensino e pesquisa. Os dados foram coletados por meio da plataforma on-line (eSurvey). Para a análise dos dados, foi utilizada a estatística descritiva com frequência absoluta e relativa das informações. Os resultados mostram que a maioria dos gestores possui idade entre 30 e 40 anos, é profissional de saúde, do sexo feminino, possui nível superior há menos de 10 anos, experiência anterior em gestão, atua na área administrativa, está no cargo de gestão há menos de 5 anos e gerencia entre 1 e 50 pessoas. Entre as competências mais mobilizadas estão: os conhecimentos relacionados à missão e objetivos da Instituição; recursos humanos; normas e procedimentos e gerência dos processos de trabalho. As habilidades como ética com a equipe, superiores e usuários, identificação de problemas e comunicação foram as mais mobilizadas. As atitudes mais mobilizadas foram ser justo com sua equipe e usuários e ter envolvimento com o trabalho e com a equipe. Conclui-se que os gestores hospitalares, da instituição pública de ensino e pesquisa estudada, possuem diferentes perfis, mobilizam mais competências relacionadas a habilidades e atitudes e menos relacionadas a conhecimentos no cotidiano de trabalho e pela natureza do cenário se veem ainda distantes dos preceitos estabelecidos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdministração Hospitalarpt_BR
dc.subjectCompetência Profissionalpt_BR
dc.subjectGestor de Saúdept_BR
dc.subjectHospital Federalpt_BR
dc.subject.otherAdministração Hospitalarpt_BR
dc.subject.otherCompetência Profissionalpt_BR
dc.subject.otherGestor de Saúdept_BR
dc.subject.otherHospitais Federaispt_BR
dc.titleCompetências de gestores de um hospital universitário federalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8100-4924pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO RENATA CRISTINA ROCHA BATISTA.pdfAberto3.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.