Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Lucia Castanheirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4257171264134160pt_BR
dc.contributor.referee1Adriana Fisherpt_BR
dc.contributor.referee2Márcia Mendonçapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Zélia Versiani Machadopt_BR
dc.contributor.referee4Gilcinei Teodoro de Carvalhopt_BR
dc.creatorLuciana Marizpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3005553428978209pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-20T21:40:40Z-
dc.date.available2022-07-20T21:40:40Z-
dc.date.issued2021-05-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43492-
dc.description.abstractThis research examines ways in which Speech Therapy undergraduate students use writing and analyze meanings attributed to literacy as they engage in academic literacy practices. To do so I adopted an ethnographic perspective and a literacy as social practice approach to analyze literacy events constructed by research participants. The study was guided by theoretical and methodological principles anchored in the discussions proposed by the New Literacy Studies (NLS) (BARTON; HAMILTON, 2000; GEE, 1990; STREET, 1984-1995, 2013, 2014), by the academic literacies approach (LEA; STREET, 1998, 2014; STREET, 2010), by the dialogic-responsive perspective of the Bakhtin Circle (BAKHTIN; VOLOCHÍNOV, 1929- 2004; BAHKTIN, 1979-2003). The research logic, built from an ethnographic perspective (CASTANHEIRA et al. 2001; GREEN; DIXON; ZAHARLICK, 2005; HEATH; STREET, 2008). Data construction was carried out by the developing participant observation during 18 months at the at the Faculty of Medicine resulting in data set that includes field notes, audio and video records of interviews, and meetings with teachers, meetings of a Mentorship Program and classes in a course on reading and writing academic texts that was taught by me. The identification and examination of rich points (AGAR, 1999, 2006) from an ethnographic perspective allowed me to develop a culturally sensitive perspective to the literacy practices in which the participants were involved. The analysis made visible how teacher took responsive actions to support students in facing academic challenges in a multidisciplinary undergraduate course. Analysis of Mentorship Program meetings made visible how undergraduates are encouraged to assume an entrepreneurial identity in the management of their time and own knowledge and in the construction of a network of contacts, aiming at a future insertion in the job market. A reflexive analysis of classes on reading and writing academic texts, taught by me, showed a mismatch between the academic literacies approached I had adopted and students demands and expectations aligned with the skills models and the socialization model (LEA; STREET, 1998, 2014; STREET, 2010). Finally, the analysis demonstrated the dynamics and complexity of the uses that are made of language in the context investigated in relation to academic literacies.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa examina as formas como os estudantes de graduação em Fonoaudiologia utilizam a escrita e analisa os sentidos atribuídos aos letramentos à medida que eles se engajam em práticas de letramento acadêmico. Para tanto, adotei uma perspectiva etnográfica e uma abordagem dos letramentos como prática social para analisar eventos de letramento construídos pelos participantes da pesquisa. O estudo foi norteado por princípios teóricos e metodológicos ancorados nas discussões propostas pelos Novos Estudos do Letramento (NEL) (BARTON; HAMILTON, 2000; GEE, 1990; STREET, 1984-1995, 2013, 2014), pela abordagem dos letramentos acadêmicos (LEA; STREET, 1998, 2014; STREET, 2010), pela perspectiva dialógico-responsiva do Círculo de Bakhtin (BAKHTIN; VOLOCHÍNOV, 1929-2004; BAHKTIN, 1979-2003). A lógica da pesquisa foi construída a partir de uma perspectiva etnográfica (CASTANHEIRA et al. 2001; GREEN; DIXON; ZAHARLICK, 2005; HEATH; STREET, 2008). A construção dos dados foi realizada por meio da observação participante em desenvolvimento durante 18 meses na Faculdade de Medicina, o que resultou em um conjunto de dados que inclui notas de campo, gravações em áudio e vídeo de entrevistas, reuniões com professores, reuniões de um Programa de Tutoria e aulas em uma disciplina optativa de leitura e escrita de textos acadêmicos ministradas por mim. A identificação e o exame de rich points (AGAR, 1999, 2006), em uma perspectiva etnográfica, me permitiram desenvolver uma perspectiva culturalmente sensível às práticas de letramento nas quais os participantes estavam envolvidos. A análise tornou visível como professores realizaram ações responsivas para apoiar os alunos no enfrentamento dos desafios acadêmicos em um curso de graduação multidisciplinar. A análise dos encontros do Programa de Tutoria evidenciou como os graduandos são estimulados a assumir uma postura empreendedora na gestão do seu tempo e do conhecimento e na construção de uma rede de contatos, visando a uma futura inserção no mercado de trabalho. Uma análise reflexiva das aulas de leitura e escrita de textos acadêmicos, ministradas por mim, mostrou um descompasso entre os letramentos acadêmicos abordados que adotei e demandas e expectativas dos estudantes alinhadas aos modelos das habilidades de estudo e da socialização (LEA; STREET, 1998, 2014; STREET, 2010). Por fim, as análises demonstraram a dinâmica e a complexidade dos usos que são feitos da linguagem no contexto investigado em relação aos letramentos acadêmicos.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLetramentos acadêmicospt_BR
dc.subjectPráticas de letramentopt_BR
dc.subjectLetramento como prática socialpt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherLetramento -- Ensino superiorpt_BR
dc.subject.otherRedação acadêmica -- Ensino superiorpt_BR
dc.subject.otherEstudantes universitários -- Escritapt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.titlePráticas de letramento acadêmico em um curso de graduação em fonoaudiologia: um estudo de casopt_BR
dc.title.alternativeAcademic literacy practises in an undergraduate speech therapy course: a case studypt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luciana Mariz - TESE jan22.pdfVersão final da tese de doutorado em Educação de Luciana Mariz6.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.