Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniel Melo Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2022-07-21T14:47:57Z-
dc.date.available2022-07-21T14:47:57Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage22pt_BR
dc.citation.epage47pt_BR
dc.identifier.issn2318-9315pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43520-
dc.description.abstractThis study offers an analysis of the images in the field of communication.The concepts of dialectical images and montage in Walter Benjamin will be covered. It is argued that the dialectical images in Benjamin goes beyond his notion of aura, providing a broader understanding about its semiotic functions. In other words, Benjamin provides conceptual references to enhance the studies about the way images represent objects ofthe contemporary world regarding certain aspects as memory and history. Our object of analysis is the Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville’s film called The Old Place (1998). The connections between the thought of Benjamin and the work of Godard are supported,mainly,by Georges Didi-Huberman.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo propõe uma reflexão sobre as imagens na comunicação. Para isso, serão resgatados os conceitos de imagem dialética e montagem em Walter Benjamin. Argumenta-se que a imagem dialética em Walter Benjamin vai além de sua concepção de aura proporcionando um entendimento mais amplo sobre o próprio estatuto das imagens. Em outras palavras, Benjamin nos fornece subsídios conceituais para aprofundarmos nos estudos sobre a representação imagética dos objetos do mundo contemporâneo, em sua relação com a história e a memória. Nosso objeto de análise é a obra videográfica The Old Place (1998), de Jean-Luc Godard e Anne-Marie Miéville. As conexões entre o pensamento de Benjamin e a obra de Godard são amparados, principalmente, pelas considerações de Georges Didi-Huberman.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofParalaxe: Revista de Estética e Filosofia da Artept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectMontagempt_BR
dc.subjectBenjaminpt_BR
dc.subjectGodardpt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subject.otherImagens, ilustrações etc.pt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1892-1940pt_BR
dc.subject.otherGodard, Jean-Luc, 1930-pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleAs imagens dialéticas de Walter Benjamin na montagem de Godardpt_BR
dc.title.alternativeWalter Benjamin’s dialectical images in Godard’s montagept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/paralaxe/article/view/30999pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-0840-2587pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danielImagensDialeticas.pdf5.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.