Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/43686
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Leiva de Figueiredo Viana Leal | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5179640093644398 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Adriane Teresinha Sartori | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Vicente Aguimar Parreiras | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Leiva de Figueiredo Viana Leal | pt_BR |
dc.creator | Thiago Robson dos Santos | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3502553015878958 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-07-26T20:00:23Z | - |
dc.date.available | 2022-07-26T20:00:23Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-13 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/43686 | - |
dc.description.abstract | The first part of this dissertation presents a project of teaching and intervention carried out before the Covid-19 pandemic context. It is focused on the use of memes in a classroom of nine graders of a public school - a cycle of workshops under the Bakhtinian concept of discourse genres. This first planning, which was previous to the pandemic reality, has become a pilot plan of workshops- a pedagogical agenda of suggestions of activities for colleague teachers. Throughout these plannings, this work presents, in a concise way, basic concepts related to literacy, multi-literacies, multimodality, among other relevant topics necessary to study meme as a discourse genre. The second part of this dissertation presents reflections about the research process and the social effects caused by the pandemic period. Moreover, this work highlights a conceptual and analytical framework about the origins of the term meme, current ideas about Discursive Liquidity related to the metaphor of a liquid society under Bauman´s perspective and Rossana Furtado´s construct ( 2019) The goal of this work is to contribute to a better understanding of memes, as far as conceptual and historical frames are concerned, to present a synthesis of the most recent approaches on the meme genre, and finally to suggest classroom activities that can be developed within the teaching of Portuguese Language context. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esse texto apresenta o que foi planejado para uma pesquisa intervenção, como requisito para obtenção de título de Mestre, no PROFLETRAS/UFMG, antes da pandemia do COVID-19 e o que foi replanejado em função da prevenção contra este vírus. A priori, um projeto de ensino e intervenção com uso de memes em sala de aula, numa escola pública, para alunos de 9º ano – um ciclo de oficinas que toma como foco o gênero discursivo (Bakthiniano). Esse primeiro planejamento – anterior à Pandemia, tornou-se um Plano-piloto de oficinas – um caderno pedagógico de sugestões de atividades/oficinas para os colegas professores. Ao longo destes planos foram apresentados, sinteticamente, conceitos básicos de letramento, multiletramentos, multimodalidade entre outros considerados relevantes para o estudo do gênero discursivo meme. A outra parte desta dissertação divide-se entre reflexões elaboradas pelo pesquisador sobre o processo de pesquisa e sobre o contexto pandêmico/social pelo que o mundo passou. Apresenta-se, além de um recorte conceitual e analítico das origens do termo meme, noções atuais de Liquidez Discursiva relativos à metáfora Baumaniana de uma sociedade líquida; sob ótica da pesquisadora Rossana Furtado (2019). O objetivo final deste estudo, após redirecionamentos necessários frente à realidade, é contribuir para a compreensão de um recorte conceitual e histórico dos memes, trazer uma síntese dos estudos atuais mais relevantes sobre o gênero, além de sugerir atividades que poderão ser desenvolvidas na escola no âmbito do ensino de Língua Portuguesa. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Meme | pt_BR |
dc.subject | Gênero discursivo | pt_BR |
dc.subject | Liquidez discursiva | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Língua Portuguesa | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa (Ensino fundamental) - Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Memes | pt_BR |
dc.subject.other | Gêneros discursivos | pt_BR |
dc.subject.other | Estratégias discursivas | pt_BR |
dc.title | O gênero discursivo meme – das origens à liquidez: um recorte conceitual e analítico para o estudo e ensino de Língua Portuguesa em sala de aula | pt_BR |
dc.title.alternative | The discursive genre meme – from origins to liquidity: a conceptual and analytical approach to the study and teaching of Portuguese in the classroom | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Thiago Robson dos Santos.pdf | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.