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dc.creatorAntônio Luiz Marquespt_BR
dc.creatorRenata Simões Guimarães e Borgespt_BR
dc.creatorIsabella do Couto Reispt_BR
dc.date.accessioned2022-08-01T12:31:42Z-
dc.date.available2022-08-01T12:31:42Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume50pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage41pt_BR
dc.citation.epage58pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0034-7612131034pt_BR
dc.identifier.issn00347612pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43830-
dc.description.abstractOne of the most important factors to understand the causes of work satisfaction or dissatisfaction just after facing an organizational change process is to identify the individual reactions to this change under a continuum approach, which varies from active resistance on one ending to total cooperation on another. Therefore, the objective of this study is to understand the implications of organizational change on the levels of work satisfaction, in the light of the individual reactions to the change. A sur- vey was developed in Minas Gerais state government in 679 public employees to evaluate the impact of the individual performance evaluation program. The data obtained from questionnaires indicates that there is a direct relationship between change and satisfaction in the public sector. Furthermore, the result suggest that the employees who evaluate the changes in a positively way and do not resist to them are more satisfied with their jobs.pt_BR
dc.description.resumoUm dos fatores importantes para compreender as causas da satisfação ou da insatisfação do trabalhador logo após um processo de mudança organizacional é identificar as reações do indivíduo a essa mudança na perspectiva de um contínuo, que varia entre resistência ativa em uma extremidade até cooperação total em outro extremo. Portanto, o objetivo deste estudo é compreender as implicações da mudança organizacional nos níveis de satisfação no trabalho, a partir das reações individuais à mudança. Com isso, foi realizado um survey no governo de Minas Gerais com 679 servidores para avaliar os impactos da avaliação de desempenho individual (ADI). Os dados obtidos por meio de questionários indicam que existe uma relação direta entre mudança e satisfação no setor público. Os resultados sugerem que os servidores que avaliam as mudanças de forma positiva e não resistem a elas estão mais satisfeitos com o trabalho.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Administração Pública (Impresso)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectResistência à Mudançapt_BR
dc.subjectQualidade de vida no trabalhopt_BR
dc.subjectSatisfação no trabalhopt_BR
dc.subjectAvaliação de Desempenhopt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento organizacionalpt_BR
dc.subject.otherSatisfação no trabalhopt_BR
dc.subject.otherServidores públicos - Minas Geraispt_BR
dc.titleMudança organizacional e satisfação no trabalho: um estudo com servidores públicos do estado de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeOrganizational change and work satisfaction: a study of civil servants in Minas Gerais statept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externadoi:10.1590/0034-7612131034pt_BR
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