Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43866
Type: Artigo de Evento
Title: Lighting systems and users interactions in classrooms and laboratory rooms
Authors: Camila Campos Gonçalves Novais
Roberta Vieira Gonçalves de Souza
Andréa Franco Pereira
Abstract: In Brazil, there has been an increase in the use of certifications designed to assess and improve building performance. Despite these advances, there is still little knowledge concerning the buildings’ post-occupancy. Thus, the present work aimed to evaluate the occupants’ behaviour regarding the use of lighting and internal shading devices. Classrooms and laboratories at UFMG Architecture and Design School were used as case study. The main objective was to analyse how a cycle of influences works: how occupants influence energy consumption and act in relation to the buildings systems, as well as how the building and the internal systems influence the occupants’ behaviour. Firstly, daylighting and artificial lighting conditions of the rooms were diagnosed. As for the occupants’ behaviour analysis in loco, observations were made to evaluate barriers and potentials in the systems use. Afterwards, changes were made in the lighting circuits division, in the curtain types and informative posters were installed in the studied rooms. The results showed that there is a hierarchy in the use of classroom systems, in which professors are the main controllers and that in laboratories the systems use is well distributed among occupants. It was considered that the original evaluated systems did not meet the occupants’ expectations in general, so changes were proposed. The changes proved to be efficient once the interaction of users to the systems improved in quality and in number. This research allowed to infer that a more occupant-centered design leads to a more efficient use of spaces.
Abstract: No Brasil houve um aumento no uso de certificações destinadas a avaliar e melhorar o desempenho do edifício. Apesar desses avanços, ainda há pouco conhecimento sobre a pós-ocupação dos edifícios. Assim, o presente trabalho teve como objetivo avaliar o comportamento dos ocupantes quanto ao uso de dispositivos de iluminação e sombreamento interno. Salas de aula e laboratórios da Escola de Arquitetura e Design da UFMG foram utilizados como estudo de caso. O objetivo principal era analisar como funciona um ciclo de influências: como os ocupantes influenciam o consumo de energia e agem em relação aos sistemas dos edifícios, bem como a forma como o edifício e os sistemas internos influenciam o comportamento dos ocupantes. Em primeiro lugar, as condições de iluminação natural e artificial dos ambientes foram diagnosticados. Quanto à análise do comportamento dos ocupantes in loco, as observações foram feitas para avaliar barreiras e potencias na utilização dos sistemas. Em seguida, foram feitas alterações na divisão de circuitos de iluminação, nos tipos de cortinas e cartazes informativos foram instalados nas salas estudadas. Os resultados mostraram que existe uma hierarquia no uso dos sistemas de sala de aula, que os professores são os principais controladores e que em laboratórios o uso dos sistemas é bem distribuídos entre os ocupantes. Considerou-se que os sistemas originais avaliados não atendiam as expectativas dos ocupantes em geral, por isso foram propostas mudanças. As mudanças se mostraram eficientes uma vez que a interação dos usuários com os sistemas melhorou em qualidade e em número. Esta pesquisa permitiu inferir que um projeto mais centrado no ocupante leva a um uso mais eficiente de espaços.
Subject: Energia - Consumo
Energia - Conservação
Escolas - Edificios
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ARQ - DEPARTAMENTO DE TEC ARQUITETURA E URBANISMO
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/43866
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: http://amz.xcdsystem.com/476EFEC7-D8CF-7470-232B140485F971CA_abstract_File1159/FinalPaperFileUpload_415_0701093346.pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Preliminary proceedings
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lighting systems and users interactions in classrooms and laboratory rooms.pdf209.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.