Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43878
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Falcãopt_BR
dc.creatorChristianne Luce Gomespt_BR
dc.date.accessioned2022-08-02T14:41:24Z-
dc.date.available2022-08-02T14:41:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18472/cvt.19n3.2019.1471.19n3.2019.1471pt_BR
dc.identifier.issn1677-6976pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43878-
dc.description.abstractRio de Janeiro and Barcelona present the art in the streets as a striking feature of their culture. Considering the importance of this theme for cultural tourism, the general purpose of this article is to understand the social practice of musicians playing on the streets of these tourist cities, verifying how leisure and work relations are constituted, considering that most subjects are migrants. In addition to the bibliographic research, an ethnographic investigation was carried out involving observation and 23 interviews. The analysis of the collected information followed the ethnographic assumptions, seeking to recognize the cultural and personal meanings of this practice for the subjects studied. The results evidenced that the street music is considered by its practitioners mainly as work, especially in Barcelona. Tensions have been identified in the occupation of the public space, and there are transgressions that go unnoticed to the public. As an expression of subjects and society, the arts raise all sorts of utopias and instigate new readings of the contemporary urban context.pt_BR
dc.description.resumoRio de Janeiro e Barcelona apresentam a arte nas ruas como traços marcantes de sua cultura. Considerando a importância dessa temática para o turismo cultural, o objetivo geral deste artigo é compreender a prática social de músicos que tocam nas ruas dessas duas cidades turísticas verificando de que maneira as relações lazer e trabalho são constituídas tendo em vista que a maioria dos sujeitos são migrantes. Além da pesquisa bibliográfica, foi realizada uma investigação etnográfica que envolveu observação e 23 entrevistas. A análise das informações coletadas seguiu os pressupostos etnográficos, buscando reconhecer os significados culturais e pessoais dessa prática para os próprios sujeitos pesquisados. Os resultados evidenciaram que a música de rua é considerada por seus praticantes majoritariamente como trabalho, especialmente em Barcelona. Foram identificadas tensões na ocupação do espaço público, havendo também transgressões que passam despercebidas ao público. Como expressão dos sujeitos e da sociedade, as artes suscitam toda sorte de utopias e instigam novas leituras do contexto urbano contemporâneo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaderno Virtual de Turismopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsicos de ruapt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectTurismopt_BR
dc.subjectTurismo culturalpt_BR
dc.subjectEspaço públicopt_BR
dc.subject.otherMúsicos de ruapt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherTurismopt_BR
dc.subject.otherTurismo culturalpt_BR
dc.subject.otherEspaços publicospt_BR
dc.titleTrabalho e lazer de músicos de rua em cidades turísticas: migrantes que vivem dessa arte em Barcelona e no Rio de Janeiropt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.ivt.coppe.ufrj.br/caderno/index.php/caderno/article/view/1471pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7665-4145pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0075-289Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho e lazer de musicos de rua em cidades turisticas.pdf439.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.