Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44067
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCristina Dotta Ortegapt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2022-08-08T19:50:24Z-
dc.date.available2022-08-08T19:50:24Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issuen. Esp.pt_BR
dc.citation.spage36pt_BR
dc.citation.epage64pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1981-5344/3232pt_BR
dc.identifier.issn19815344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44067-
dc.description.abstractThis paper aims at characterizing the role of Bibliography as a discipline in Information Science having as reference how this subject was appropriated by the School of Information Science/UFMG, since the beginning of the Librarianship course, in the beginning of 1950 up to the present day. Firstly, this paper brings a conceptual systematization on this topic with the purpose of putting into question the inaccuracies linked to the notion of "bibliographic". Then it presents a report of academic experience in order to show the evolutionary process of the course Bibliography in the history of the School of Information Science/UFMG: from the initial years to the organization in departments; from the didactictransposition of contents of Bibliography in the undergraduate course in Librarianship to the postgraduate course in Information Science; from the significant scientific production of students and research professors to the devaluation of that course as a theoretical field, in the wake of a worldwide trend. As a conclusion, the importance of Bibliography as a strict course is emphasized, as well as studies about the bibliographic system as a device designed to function as a cognitive path on documents so as to contribute to foster the qualified use of information, promoting the cultural insertion of the subject in the informational world.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo é caracterizar o papel da Bibliografia enquanto disciplina do campo da Ciência da Informação tomando como fonte de referência o modo como tal disciplina foi apropriada pela Escola de Ciência da Informação/UFMG, desde os primeiros anos do Curso de Biblioteconomia, em 1950, até os dias atuais.Primeiramente será apresentada uma sistematização conceitual sobre o tema com a finalidade de colocar em discussão as imprecisões ligadas à noção de“bibliográfico”. Em seguida é apresentado um relato de experiência acadêmica procurando mostrar o processo evolutivo da disciplina Bibliografia na história da Escola de Ciência da Informação/UFMG: dos anos iniciais do curso à estruturação em departamentos; da transposição didática de conteúdos da matéria do curso de graduação em Biblioteconomia ao curso de pós-graduação em Ciência da Informação; e da significativa produção científica de alunos e professores pesquisadores à desvalorização da disciplina como campo teórico na esteira de uma tendência mundial. Como conclusão, enfatiza-se a importância da Bibliografia como disciplina estrita, como também de estudos sobre o sistema bibliográfico na perspectiva de dispositivo elaborado para funcionar como proposta de percurso cognitivo sobre documentos, com o fim de contribuir para fomentar o uso qualificado da informação, promovendo a inserção cultural do sujeito no mundo informacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas em ciência da informação (on line)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBibliografiapt_BR
dc.subjectEnsino e pesquisa em Bibliografiapt_BR
dc.subjectEscola de Ciência da Informação da UFMGpt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomia - Bibliografiapt_BR
dc.subject.otherEstudo e ensino - Bibliografiapt_BR
dc.titleO papel da bibliografia na construção do conhecimento em ciência da informação: o caso da escola de ciência da informação da UFMGpt_BR
dc.title.alternativeThe role of Bibliography in the development of knowledge in Information Science: the case of the School of Information Science at UFMGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/3255/1930pt_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-9735-7676pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.