Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44073
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andrea Morenopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4983945900663400pt_BR
dc.creatorGyna de Ávila Fernandespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8884162855631324pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-09T11:20:07Z-
dc.date.available2022-08-09T11:20:07Z-
dc.date.issued2020-05-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44073-
dc.description.abstractThis thesis aims to understand how Inezil Penna Marinho's work História da Educação Física e dos Desportos no Brasil was conceived ‒ its manufacturing process ‒ and how the narrative proposed by this book informed and contoured the History of Brazilian Physical Education, becoming a work of reference. The book is organized in four volumes, under the subtitles Brazil-Cologne (Vol. I), Brazil-Empire (Vol. I) and Brazil-Republic (Vol. II, III and IV), and it was published by the Physical Education Division of the Ministry of Education and Health between 1952 and 1954. The research field of History of Printing presented itself useful for considering the History of Physical Education, since this area of knowledge seeks to identify the intentionalities involved in the production, elaboration, confection, distribution and reception of a printed paper, understanding the book as a cultural artifact, an object endowed with cultural, political, economic, social and educational interference. A group of authors have sought to understand the processes of production and reception of printed material. For this research, the studies of Roger Chartier, Robert Darnton and Don Francis Mckenzie were considered as tools of analysis to understand the manufacturing process of the work studied, while the Communications Circuit, proposed by Robert Darnton, guided the methodological path and the organization of this thesis’s narrative. Some factors are examined to identify how this work became a reference: the authorship, the publishing, the network of creation, the distribution and the targeted readers. As a result, it was found that the manufacturing process was influenced by different actors, whose actions, in a certain way, eventually converged in Inezil Penna Marinho’s figure. Thus, Marinho led the manufacturing process of the work, combining the different intentions of the other actors. And, as a network of creation, he manufactured this printed book, making it a reference work that tells the version of the National History of Physical Education, propagated and reverberated in the way of knowing, understanding and looking at the History of Physical Education.pt_BR
dc.description.resumopresente tese possui como objetivo compreender o modo como a obra História da Educação Física e dos Desportos no Brasil, de Inezil Penna Marinho, foi concebida - seu processo de manufatura ‒ e como a narrativa proposta pelo impresso informou e deu contornos para a História da Educação Física brasileira, tornando-se uma obra de referência. O impresso é organizado em quatro volumes, sob os subtítulos Brasil-Colônia (Vol. I), Brasil-Império (Vol. I) e Brasil-República (Vol. II, III e IV), sendo publicado pela Divisão de Educação Física do Ministério da Educação e Saúde entre os anos de 1952 a 1954. O campo de pesquisa da História dos Impressos mostrou-se fértil para pensar a História da Educação Física, pois essa área do conhecimento busca identificar as intencionalidades envolvidas na produção, elaboração, confecção, distribuição e recepção de um impresso, compreendendo o livro como um artefato cultural, objeto dotado de interferências culturais, políticas, econômicas, sociais e educacionais. Um conjunto de autores têm buscado entender os processos de produção e recepção dos impressos. Para essa pesquisa, os estudos de Roger Chartier, Robert Darnton e Don Francis Mckenzie constituíram-se como ferramentas de análise para compreender o processo de manufatura da obra estudada, enquanto o Circuito das Comunicações, proposto por Robert Darnton, guiou o caminho metodológico e a organização da narrativa da tese. Alguns quesitos são examinados para conferir como a obra tornou-se referência: a autoria, a editoria, a rede de feitura da obra, a distribuição e os leitores visados. Como resultado, constatou-se que o processo de manufatura sofreu influências de diferentes atores, cujas ações, de certa forma, acabaram por convergir na figura de Inezil Penna Marinho. Assim, Marinho protagonizou o processo de manufatura da obra, combinando as diferentes intencionalidades dos outros atores. E, como uma rede de feitura, manufaturou esse impresso, tornando-o uma obra de referência que revela a versão da História Nacional da Educação Física propagada e reverberada no modo de conhecer, compreender e olhar para a História da Educação Física.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da Educação Física e dos Desportos no Brasilpt_BR
dc.subjectInezil Penna Marinhopt_BR
dc.subjectHistória dos impressospt_BR
dc.subjectHistória da educação físicapt_BR
dc.subject.otherMarinho, Inezil Penna, 1915-1987 - História da educação física e dos desportos no Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação física - Históriapt_BR
dc.subject.otherEsportes - Históriapt_BR
dc.subject.otherLivros - Publicação - Históriapt_BR
dc.titleDar à educação física uma história nacional: a obra História da Educação Física e dos Desportos no Brasil, de Inezil Penna Marinhopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE GYNA FERNANDES - VERSÃO FINAL.pdf13.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.