Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvana Maria Pessôa de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1166879284064150pt_BR
dc.contributor.referee1Aline Magalhães Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Aline Leal Fernandes Barbosapt_BR
dc.contributor.referee3Ângela Maria Diaspt_BR
dc.contributor.referee4Antonio Alcir Bernardez Pecorapt_BR
dc.creatorSuelen Ariane Campiolo Trevizanpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3440858256567052pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-22T14:35:40Z-
dc.date.available2022-08-22T14:35:40Z-
dc.date.issued2022-06-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44443-
dc.description.abstractAmong the different literary trends that coexist nowadays, there is one that is characterized by the transit between multiple areas of knowledge and by the radicalization of textual genres, leading to a problematization of the language. This lineage, similar to what Michel Foucault called “thought from the outside” and Maurice Blanchot called “neutral”, responds to the following crisis unleashed by modernity: as technocracy advances across the globe and the specialist gains the primacy of the speech, what is the role of literature? At least since Romanticism, the impotence of the literary word offers resistance to social overdetermination. In the field of philosophy, the Nietzschean revaluation also acts in this sense. In Brazil, two important points are the works of Hilda Hilst (1930-2004) and Juliano Garcia Pessanha (1962), writers who dialogue with the negativity, problematize it and, in addition, evoke an extensive web of authors critical to the modernity. Currently, with the waning of the revolutionary impetus of the 1960's and 1970's and the hegemony of utilitarianism, the negativity itself is being questioned. As they both are representative of this broader phenomenon, Hilst's and Pessanha's writing is more closely observed in this thesis, especially their prose texts. Different methodological procedures are used, starting with archival research and literary criticism, in order to summarize the fiction of the two authors, passing through comparativism to, only then, discuss the proposed theoretical problem. By investigating how the thought from the outside would have influenced a certain modern conception of literature and how it participates in the contemporary literary system, it is concluded that, despite its marginal role, it continues to exercise the relevant task of promoting the subtle look and the encounter in times of widespread isolation.pt_BR
dc.description.resumoEntre as diversas tendências literárias que coexistem na contemporaneidade, observa-se uma que se caracteriza pelo trânsito entre diversas áreas do conhecimento e pela radicalização dos gêneros textuais, desembocando numa problematização da própria linguagem. Essa linhagem, afim ao que Michel Foucault nomeou de “pensamento do fora” e Maurice Blanchot de “neutro”, responde à seguinte crise desencadeada pela modernidade: conforme a tecnocracia avança em todo o globo e o especialista ganha primazia sobre o dizer, qual é o papel da literatura? Pelo menos desde o Romantismo, a impotência da palavra literária oferece resistência à superdeterminação social. No campo da filosofia, a transvaloração nietzschiana também atua nesse sentido. No Brasil, dois pontos importantes são a obra de Hilda Hilst (1930-2004) e a de Juliano Garcia Pessanha (1962), escritores que dialogam com o negativo, problematizam-no e, além disso, evocam uma extensa teia de autores críticos à modernidade. Na atualidade, com o esmorecimento do ímpeto revolucionário dos anos 1960 e 1970 e a hegemonia do utilitarismo, a própria negatividade se coloca em questão. Por serem representativas desse fenômeno mais amplo, a escrita de Hilst e a de Pessanha são observadas nesta tese mais de perto, sobretudo, seus textos em prosa. Empregam-se procedimentos metodológicos diversos, a começar pela pesquisa em arquivo e pela crítica literária, a fim de sumarizar a ficção dos dois autores, passando pelo comparativismo para, só então, discutir o problema teórico proposto. Ao investigar de que modo o pensamento do fora teria influenciado certa concepção moderna de literatura e em que medida participa do sistema literário na contemporaneidade, conclui-se que, apesar de sua atuação marginal, continua exercendo a relevante tarefa de promover o olhar sutil e o encontro em tempos de isolamento generalizado.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteratura contemporâneapt_BR
dc.subjectCrise da modernidadept_BR
dc.subjectPensamento do forapt_BR
dc.subjectHilda Hilstpt_BR
dc.subjectJuliano Garcia Pessanhapt_BR
dc.subject.otherHilst, Hilda. – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPesanha, Juliano Garcia, 1962- – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherProsa brasileira – História e críticapt_BR
dc.titleGenealogia do fora: o lugar da ficção de Hilda Hilst e Juliano Garcia Pessanhapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-6601-6070pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Genealogia do fora.pdf5.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.