Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44628
Type: Monografia (especialização)
Title: Social issues in English teaching, a contextualized approach.
Other Titles: Questões sociais no ensino de Inglês, uma abordagem contextualizada.
Authors: Fábio Rodrigues Da Silva
First Advisor: Marisa Mendonça Carneiro
Abstract: I have worked as an English/Portuguese teacher at public schools since 2012, during this time I have had the opportunity to work with students of various ages, from 6th grade to high school students in their final “senior” year and with EJA (adult and teenager education). From my daily experience working with teenagers and adults, I have witnessed and experienced the many the difficulties that exist in engaging public school students in the English learning process. I believe that one of the main reasons that many public school students are often unmotivated to learn English is because they do not see learning English as something that will be useful for them now and in the future. Instead, many public school students see English class as a boring class with no meaning among all the other mandatory disciplines. I have always worked in socially vulnerable school areas where the students mostly show low academic performance, closely related to the unfortunate but all too common existence of social, economic, and family problems., The fact is, coming from this socio-economic context, English becomes just one more annoying obligatory thing that the students must learn but they do not know how and why. In the midst of this discouraging scenario, I have also witnessed and perceived that as many my students have get closer to adulthood, normally when they are in the last two years of high school, they tend to start giving more value to their education. I believe that this is firstly because they realize that in a year or two they will need to get a job, and secondly they know how hard it is to get a job if they do not have a high school diploma, whether they have seen this difficult reality from family members, neighbors, or other members in their community. I believe that this “awakening” that occurs in high school is an opportunity that we teachers can take advantage of to try to teach something that the students are interested in, all while showing them the possibilities that learning of a second language can provide them with now and in the future. Thinking about that, I decided to bring up themes that constantly appear on TV, in social media, and in informal conversations among friends and families and incorporate them into my lessons.
Abstract: Atuo como professora de inglês/português em escolas públicas desde 2012, durante desta vez tive a oportunidade de trabalhar com alunos de várias idades, desde o 6º para alunos do ensino médio em seu último ano “sênior” e com EJA (adulto e educação de adolescentes). Da minha experiência diária de trabalho com adolescentes e adultos, testemunhei e vivenciaram as muitas dificuldades que existem para engajar os alunos da escola pública no Processo de aprendizagem de inglês. Acredito que uma das principais razões pelas quais muitas escolas públicas muitas vezes os alunos estão desmotivados para aprender inglês é porque eles não veem o aprendizado Inglês como algo que será útil para eles agora e no futuro. Em vez disso, muitos alunos de escolas públicas veem a aula de inglês como uma aula chata e sem significado entre todas as outras disciplinas obrigatórias. Sempre trabalhei em áreas escolares socialmente vulneráveis, onde os alunos principalmente mostram baixo desempenho acadêmico, intimamente relacionado ao infeliz, mas muito comum existência de problemas sociais, econômicos e familiares. contexto socioeconômico, o inglês torna-se apenas mais uma coisa irritante e obrigatória que os alunos devem aprender, mas não sabem como e por quê. Em meio a esse cenário desencorajador, também testemunhei e percebi que como muitos dos meus alunos se aproximam da idade adulta, normalmente quando estão nos dois últimos anos do ensino médio, eles tendem a começar a dar mais valor à sua educação. Eu acredito que isso é em primeiro lugar porque eles percebem que em um ou dois anos eles precisarão conseguir um emprego, e em segundo lugar eles sabem como é difícil conseguir um emprego se não tiverem o ensino médio diploma, se viram esta difícil realidade por parte de familiares, vizinhos, ou outros membros de sua comunidade. Acredito que esse “despertar” que ocorre em ensino médio é uma oportunidade que nós professores podemos aproveitar para tentar ensinar algo que os alunos estão interessados, ao mesmo tempo que lhes mostra as possibilidades que a aprendizagem de uma segunda língua pode proporcionar-lhes agora e no futuro. Pensando nisso, resolvi trazer à tona temas que aparecem constantemente na TV, em redes sociais e em conversas informais entre amigos e familiares e incorporar-los em minhas aulas.
Subject: Língua inglesa – Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Língua Inglesa
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/44628
Issue Date: 28-Apr-2017
Appears in Collections:Especialização em Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Versão corrigida para entregar.pdf6.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.