Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44732
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carla Aparecida Spagnolpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5113533258591269pt_BR
dc.contributor.referee1Carla Aparecida Spagnolpt_BR
dc.contributor.referee2Marcia Regina Pereira Monteiropt_BR
dc.creatorRicardo Chaves de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2022-08-30T15:29:40Z-
dc.date.available2022-08-30T15:29:40Z-
dc.date.issued2013-10-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44732-
dc.description.abstractThe Centro Formador de Pessoal para Saúde - CEFOR / São Paulo - is an institution of Professional Education and Basic Technical whose Maintainer is the State Department of Health, acting on the segment called professional education and permanent, with regulation and authorization the Honorable State Board of Education, which facilitates the adoption of the principles and guidelines of SUS as guiding their training practice. The main specificity of this institution is the ability to decentralize curriculum, maintaining centralized administrative processes. The CEFOR uses health facilities as learning spaces and qualify professionals pedagogically superior level of service to act as teachers. In addition, the curriculum is appropriate to the regional context and have the pedagogical model integrating teaching and service, with its conception based on the relationship between Labour, Science and Culture, and the work and research and educational principles. The Government of the State of São Paulo, established the Training Program Level Professionals Technical Area Health - TECSAUDE - where CEFOR / SP, offered 684 vacancies in its course Enabling Professional Technician Middle Level - Practical Nursing. 622 students were enrolled (91.0%), of which 413 students (66.5%) concluded the course, and disallowed 03 (0.5%). The evasion rates (33.0%) exceeds, so much, the indices appointed by the School Census, conducted and published by the National Institute for Educational Research-INEP - the Ministry of Education, base year 2010, which indicates that there was a percentage of 10.3% dropout in high school. The aim of this work is to identify the possible causes of evasion of students in training courses run by CEFOR / SP, through a proposal exploratory investigative.pt_BR
dc.description.resumoO Centro Formador de Pessoal para Saúde - CEFOR/São Paulo- é uma instituição de Educação Profissional de Nível Básico e Técnico, cujo a Mantenedora é a Secretaria de Estado da Saúde, atuando no segmento chamado de educação profissional e permanente, com regulamentação e autorização do Egrégio Conselho Estadual de Educação, o que facilita a adoção dos princípios e diretrizes do SUS como norteadores da sua prática formativa. A principal especificidade dessa instituição é a capacidade de descentralizar os currículos, mantendo os processos administrativos centralizados. Para isso, utilizam as unidades de saúde como espaços de aprendizagem e qualificam pedagogicamente os profissionais de nível superior dos serviços para atuarem como professores. Além disso, o currículo é adequado ao contexto regional e têm como modelo pedagógico a integração ensino-serviço, com sua concepção fundamentada na articulação entre Trabalho, Ciência e Cultura, tendo o trabalho e a pesquisa como princípios educativos. O Governo do Estado de São Paulo instituiu o Programa de Formação de Profissionais de Nível Técnico para a Área da Saúde TECSAUDE, onde o CEFOR/SP, ofertou 684 vagas em seu curso de Habilitação Profissional de Técnico de Nível Médio - Técnico de Enfermagem. Foram matriculados 622 alunos (91,0%), dos quais 413 alunos (66,5%) concluíram o curso, e 03 reprovaram (0,5%). Os índices de evasão (33,0%) superam, em muito, os índices apontados pelo Censo Escolar, realizado e divulgado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais- INEP - do Ministério da Educação, ano base 2010, onde aponta que houve um percentual de 10,3% de evasão no ensino médio. O objetivo para este trabalho é identificar, as possíveis causas da evasão dos alunos nos cursos de formação executados pelo CEFOR/SP, por meio de uma proposta investigativa exploratória.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Técnicas do Sistema único de Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Profissionalpt_BR
dc.subjectFormação para o SUSpt_BR
dc.subjectEvasão Escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação Profissional em Saúde Públicapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherEvasão Escolarpt_BR
dc.subject.otherDissertação Acadêmicapt_BR
dc.titleEvasão escolar – uma proposta investigativa de suas possíveis causas: um estudo de caso no Centro Formador de Pessoal para área da saúde – CEFOR – São Paulopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ricardo Chaves de Carvalho.pdf348.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.