Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44756
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pedro Teixeira Castilhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6549445903596421pt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.creatorMatheus Felipe Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9922465433588208pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-31T11:14:28Z-
dc.date.available2022-08-31T11:14:28Z-
dc.date.issued2021-08-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44756-
dc.description.abstractThis research aimed at designing activities to build knowledge about human rights for students from a public school in Belo Horizonte located in a vulnerable area in the city. Initially, we formed a focal group with nine students enrolled in ninth grade so the students could talk about problems in society. The interactions produced in this focal group were analyzed using tools from Content Analysis. We created school tasks about human rights using the results of the research and didactic sequencing methodology. They use films to reflect upon human rights and build knowledge about this issue. In order to share these activities and the debate about this topic with students, the school community and the academy, we created a free e-book, which was shared on a website. We also created a profile on Instagram, so as to offer more space for conversations with students and teachers.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve o objetivo de criar atividades pedagógicas baseadas em filmes para a construção de conhecimentos sobre direitos humanos para alunas de uma escola municipal de Belo Horizonte. Inicialmente, criamos um grupo focal com nove estudantes matriculados no 9º ano para que as alunas pudessem dizer quais problemas as incomodam na sociedade hoje. As interações produzidas no grupo focal foram analisadas usando ferramentas da Análise de Conteúdo. Usando os resultados da pesquisa e a metodologia da Sequência Didática, atividades escolares sobre direitos humanos foram criadas, a partir de filmes, de maneira a problematizar direitos humanos e formar conhecimentos sobre esses direitos. As atividades foram socializadas por meio de um e-book gratuito, postado em um site. Também criamos um perfil no Instagram, promovendo um espaço de debate sobre o tema com as estudantes e as comunidades escolar e acadêmica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDireitos humanospt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCinema na educaçãopt_BR
dc.subject.otherDireitos humanos - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDireitos humanos - Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherJuventude - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) - Educaçãopt_BR
dc.titleConstruindo conhecimentos sobre direitos humanos a partir de atividades escolares mediadas por filmespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertação final organizado.pdf24.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.