Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFrederico Vidigalpt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Gonçalvespt_BR
dc.creatorJoaquim Ramos Silvapt_BR
dc.date.accessioned2022-09-05T17:00:02Z-
dc.date.available2022-09-05T17:00:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage206pt_BR
dc.citation.epage220pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/3176pt_BR
dc.identifier.issn1981-5344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44915-
dc.description.abstractThis article aimed to analyze the Competitive Intelligence in the context of Innovation in a global industry of the heavy vehicle automotive sector. We tried to demonstrate the extent to which competitive intelligence has been treated as a driver of innovation, in the sense of provoking changes in the behavior of a company, involving the launching of research and development products and actions. Methodologically, the qualitative and descriptive research was used of collection instruments such as in-depth interviews with managers of the areas of "Competitive and Market Intelligence", "Commercial Management and Operations", "Product Management" of the company besides documentary research. As a result, we detected a latent investment in new technology-based products, coming from partnerships with European universities, based on the interaction between the activities of Competitive Intelligence and Innovation. In this context, at the same time that the industry analyzed demonstrates its constant search for more agile processes, processes are applied in order to achieve the greater alignment with the markets served and until the anticipation of innovation movements based on sustainability and operational efficiency. The studies also demonstrated the company's efforts to understand consumer demand and the pursuit of long-term customer relationships and information.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo objetivou analisar a Inteligência Competitiva no contexto da Inovação em uma indústria global do setor automotivo de veículos pesados. Procurou-se demonstrar até que ponto a inteligência competitiva tem sido tratada como um driver de inovação, no sentido de provocar mudanças no comportamento de uma empresa, envolvendo o lançamento de produtos e ações de pesquisa e desenvolvimento. Metodologicamente, a pesquisa qualitativa e descritiva utilizou-se de instrumentos de coleta como entrevistas em profundidade com gestores das áreas de “Inteligência Competitiva e de Mercado”, “Gestão Comercial e Operações”, “Gerência de Produto” da empresa além de pesquisa documental. Como resultados, detectou-se um latente investimento em novos produtos de base tecnológica, oriundos de parcerias com universidades européias, embasadas pela interação entre as atividades de Inteligência Competitiva e Inovação. Nesse contexto, ao mesmo tempo em que a indústria analisada demonstra sua busca constante por processos mais ágeis, são relatados processos aplicados no sentido de atingir o maior alinhamento com os mercados atendidos e até a antecipação de movimentos de inovação com base em sustentabilidade e eficiência operacional. Os estudos demonstraram ainda os esforços realizados pela empresa para entender a demanda de consumidores e a busca por informações e relacionamento duradouros com clientes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas em ciência da informação (impresso)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteligência competitivapt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectIndústria automotivapt_BR
dc.subjectProdutospt_BR
dc.subjectProcessos.pt_BR
dc.subject.otherIneligência competitivapt_BR
dc.subject.otherInovaçãopt_BR
dc.subject.otherIndústria automobilísticapt_BR
dc.subject.otherPesquisa e desenvolvimentopt_BR
dc.titleInteligência competitiva e capacidade de inovação: uma análise de uma indústria de classe mundial no setor automotivo de veículos pesados.pt_BR
dc.title.alternativeCompetitive intelligence and innovation capability: an analysis of a world class industry in the automotive industry of heavy vehiclespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22578pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Inteligência competitiva e capacidade de inovação.pdf271.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.