Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44928
Type: Monografia (especialização)
Title: From listening to writing: a proposal of integration of linguistic skills for english language learning and teaching process
Other Titles: Da escuta à escrita: uma proposta de integração de habilidades linguísticas. Para o processo de aprendizagem e ensino da língua inglesa
Authors: Samuel Santos Portela
First Advisor: Marisa Mendonça Carneiro
Abstract: This paper contains two teaching units produced for the first year of Brazilian regular high school. The target public of our work proposal is the adolescent aged between 15 and 17, with a pre-intermediate knowledge of English language constructed in the elementary and middle school. This material is founded on communicative approach and text-genre teaching. The title From listening to writing: a proposal of integration of linguistic skills for English language teaching and learning process was attributed to this paper because our workflow starts with listening comprehension and evolves to text production. All linguistic skills are encompassed according to the following section sequence: 1 – Contexts and Experiences, 2 – Listening Comprehension, 3 – Reading Comprehension and Text Analysis, 4 – Grammar Comprehension, 5 – Pronunciation, 6 – Social Production and Speaking, and 7 – Writing and Text Production. Each teaching unit contains a Teacher's Guide and an Answer Key. The paper also brings a Test Booklet covering units 1 and 2. The first section – Contexts and Experiences – is the introduction of the unit, in which students will interact with some short texts about real experiences of people. The objective is to provide an initial understanding of the theme and specific vocabulary. It can also be considered as a preparation stage for the listening task. In the second section – Listening Comprehension –, students are expected to construct understanding of authentic oral texts by means of strategical activities. The section ends with a task for them to summarize the listening. We strongly believe that, with the employment of efficient strategies, they can construct understanding of brief oral texts. The focus of Reading Comprehension and Text Analysis is on reading and content analysis of a text from the main genre of each unit. This stage is essential for a successful writing production. It also promotes the observation of cohesion, what can be beneficial to improve students' text articulation in writing.
Abstract: Este trabalho contém duas unidades de ensino produzidas para o primeiro ano do ensino médio regular brasileiro. escola. O público-alvo de nossa proposta de trabalho é o adolescente de 15 a 17 anos, com conhecimento pré-intermediário de língua inglesa construído no ensino fundamental e médio. Este material é fundamentado na abordagem comunicativa e no ensino do gênero textual. O título Da escuta à escrita: uma proposta de integração de habilidades linguísticas para O processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa foi atribuído a este artigo porque nosso o fluxo de trabalho começa com a compreensão auditiva e evolui para a produção de texto. Todas as habilidades linguísticas são englobados de acordo com a seguinte sequência de seções: 1 – Contextos e Experiências, 2 – Compreensão Auditiva, 3 – Compreensão de Leitura e Análise de Texto, 4 – Gramática Compreensão, 5 – Pronúncia, 6 – Produção Social e Fala, e 7 – Escrita e Produção de textos. Cada unidade de ensino contém um Guia do Professor e uma Chave de Resposta. O papel também traz um Caderno de Testes que abrange as unidades 1 e 2. A primeira seção – Contextos e Experiências – é a introdução da unidade, na qual os alunos irão interagir com alguns pequenos textos sobre experiências reais de pessoas. O objetivo é fornecer uma compreensão inicial do tema e vocabulário específico. Também pode ser considerado como um etapa de preparação para a tarefa de escuta. Na segunda seção – Compreensão Auditiva –, espera-se que os alunos construam compreensão de textos orais autênticos por meio de atividades estratégicas. A seção termina com uma tarefa para eles resumirem a escuta. Acreditamos firmemente que, com o emprego de estratégias, eles podem construir a compreensão de textos breves orais. O foco da Compreensão de Leitura e Análise de Texto está na leitura e conteúdo análise de um texto do gênero principal de cada unidade. Esta etapa é essencial para uma escrita bem-sucedida Produção. Promove também a observação da coesão, o que pode ser benéfico para melhorar articulação do texto dos alunos na escrita.
Subject: Língua inglesa – Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Ensino em Inglês
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/44928
Issue Date: 7-Aug-2015
Appears in Collections:Especialização em Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho de Samuel Santos Portela.pdf2.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.