Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/45003
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Inclusão digital dos sujeitos da educação de jovens e adultos (EJA): uma análise sob a perspectiva da teoria instituciona |
Other Titles: | Digital inclusion of the individuals from youth and adult education (YAE): an analysis from the perspective of institutional theory |
Authors: | Eliane Apolinário Vieira Avelar Ewerton Alex Avelar Alcenir Soares Dos Reis |
Abstract: | Este ensaio teórico apresenta uma reflexão sobre como a inclusão digital pode auxiliar os educandos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) a se incluírem socialmente, a partir da perspectiva da teoria institucional. Constatou-se que os conhecimentos das tecnologias da informação e da comunicação (TICs) e demais habilidades no mundo digital implicam em um maior volume de capital simbólico em diferentes campos sociais atualmente. Isso faz com que a exclusão digital possa ser compreendida como uma potencial nova forma de controle social por parte das classes dominantes. Assim, a inclusão digital como uma das prioridades da EJA tem o potencial de impedir (ou atenuar) uma distribuição significativamente assimétrica dos diferentes espectros do capital simbólico do mundo digital. Desse modo, verifica-se que é importante que a inclusão digital seja uma das prioridades aos educandos da EJA, como forma de emancipação considerando o atual arcabouço institucional. |
Abstract: | This theoretical essay presents a reflection about how the digital inclusion can support the social inclusion of the students from youth and adult education (YAE). This reflection is made from the standpoint of institutional theory. It was verified that the knowledge of information and communication technologies (ICTs) and other skills related to digital world implies on the higher level of symbolic capital in the different social fields. It contributes to understanding the digital exclusion as a potential new way of social control by dominant classes. Therefore, the priority of digital inclusion in YAE can prevent (or mitigate) an asymmetric distribution of the different symbolic capitals of the digital world. Thus, it was observed that is important treating the digital inclusion as a priority of YAE’s students in order to emancipate them in the current institutional framework. |
Subject: | Educação de jovens e adultos Inclusão digital Inclusão social |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.5748/9788599693131-14CONTECSI/PS-4953 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/45003 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.tecsi.org/contecsi/index.php/contecsi/14CONTECSI/about/editorialPolicies#archiveAccessPolicy |
metadata.dc.relation.ispartof: | International Conference On Information Systems & Technology Management - CONTECSI |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
INCLUSÃO DIGITAL DOS SUJEITOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS.pdf | 193.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.