Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45044
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRaquel Pires Cavalcantipt_BR
dc.date.accessioned2022-09-09T14:09:11Z-
dc.date.available2022-09-09T14:09:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage189pt_BR
dc.citation.epage200pt_BR
dc.identifier.isbn978-85-64124-74-5pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45044-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to report the experience of students recently enrolled in the University in the discipline of Body Perception, offered at the Dance Course of the Federal University of Minas Gerais. In this discipline, students, for the most part, come into contact with somatic practices for the first time. It is proposed to discuss how these practices integrate and foment the processes of training in dance and how somatic education within the context of dance has impacted the formation of the contemporary dancer. Methodologically, we used a brief context of the role of somatic education in the training of the student dance, the experience of the teacher responsible for the discipline, as well as the observation of the learning process of students during the discipline. The study shows the benefits of the presence of somatic education in the learning process of the dance student, while at the same time raising the challenges of this approach in the context of dance teaching.pt_BR
dc.description.resumoA proposta deste artigo é relatar a experiência de alunos recém-ingressados na universidade na disciplina de Percepção Corporal, ofertada no Curso de Dança da Universidade Federal de Minas Gerais. Nessa disciplina, os alunos, em sua grande maioria, entram em contato com práticas somáticas pela primeira vez. Propõe-se discutir como tais práticas se integram e fomentam os processos de formação em dança e como a educação somática, dentro do contexto da dança, tem impactado a formação do dançarino contemporâneo. Metodologicamente, recorreu- se a uma breve contextualização do papel da educação somática no âmbito da formação do estudante de dança, à experiência do professor responsável pela disciplina, assim como à observação do processo de aprendizagem dos alunos durante a disciplina. O estudo evidencia os benefícios da presença da educação somática no processo de aprendizagem do aluno de dança, ao mesmo tempo em que trás à tona desafios dessa abordagem no contexto do ensino da dança.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Internacional de Práticas Somáticas e Dançapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação somáticapt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectTécnica Alexanderpt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subject.otherDança - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherImagem corporalpt_BR
dc.subject.otherExpressão corporalpt_BR
dc.titleA presença da educação somática no processo de ensino-aprendizagem em dança: transformações, desafios e perspectivaspt_BR
dc.title.alternativeThe presence of somatic educationin the teaching-learning process in dance: transformations, challenges and perspectivespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A presença da educação somática no processo de ensino-aprendizagem em dança.pdf158.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.