Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45155
Type: Artigo de Periódico
Title: O processamento de inteligência competitiva na função diretiva de marketing: experiências de uma empresa industrial e de varejo em personal care no Brasil
Other Titles: Competitive intelligence processing in the marketing directive function: experiences of an industrial and retail company in personal care in Brazil
Authors: Frederico Vidigal
Carlos Alberto Gonçalves
Joaquim Ramos Silva
Abstract: O objetivo do trabalho é descrever um modelo de Inteligência Competitiva - IC aplicado pelo departamento de Marketing de uma empresa industrial e de varejo de grande porte no Brasil especializada em produtos sustentáveis para cuidados pessoais. Entre o período 2005 e 2015, observa-se o crescimento de estudos na área de inteligência, que vem despertando o crescente e natural interesse, em pesquisas no campo da Administração Mercadológica em função da sua aderência à competitividade, sobretudo procurando um maior entendimento acerca do seu planejamento e implementação. Nesse sentido, o problema ou oportunidade da pesquisa partiu da necessidade de se conhecer, de forma empírica, estruturas de Inteligência Competitiva gerenciadas pela área de Marketing, como forma de avanço e contribuição à produção acerca do tema. O método adotado foi o estudo caso, classificado como qualitativo e descritivo. Os dados foram coletados por meio de um roteiro de entrevistas semiestruturado direcionado à gerência de inteligência de mercado da empresa. Como resultados, constatou-se que no modelo empregado pela empresa investe-se na infraestrutura física para a atividade visando o incremento de sua competitividade e interação com o ambiente concorrencial, sobretudo em busca de oportunidades para a diversificação de negócios.
Abstract: The objective of this work is to describe a model of Competitive Intelligence - IC applied by the Marketing department of a large industrial and retail company in Brazil specialized in sustainable products for personal care. Between 2005 and 2015, the growth of studies in the area of intelligence, which has aroused the growing and natural interest, in researches in the field of Marketing Administration due to their adherence to competitiveness, mainly seeking a Planning and implementation. In this sense, the problem or opportunity of the research started from the need to know, in an empirical way, Competitive Intelligence structures managed by the Marketing area, as a way of advancing and contributing to production about the theme. The method adopted was the case study, classified as qualitative and descriptive. The data were collected through a semistructured interview script directed to the company's market intelligence management. As results, it was verified that in the model employed by the company it invests itself in the physical infrastructure for the activity aiming at increasing its competitiveness and interaction with the competitive environment, especially in search of opportunities for business diversification.
Subject: Inteligência competitiva
Marketing
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.24883
URI: http://hdl.handle.net/1843/45155
Issue Date: Jan-2017
metadata.dc.url.externa: https://iberoamericanic.org/rev/issue/view/29
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Inteligência Competitiva
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