Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45306
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcelo Magalhães Godoypt_BR
dc.creatorLidiany Silva Barbosapt_BR
dc.creatorThiago Antônio da Silva Caminipt_BR
dc.creatorDiego Ferreira Fonsecapt_BR
dc.creatorDanielle Cristina Gomes Correapt_BR
dc.date.accessioned2022-09-19T20:36:25Z-
dc.date.available2022-09-19T20:36:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue35pt_BR
dc.citation.spage274pt_BR
dc.citation.epage302pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2237-101X01803503pt_BR
dc.identifier.issn2237101Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45306-
dc.description.abstractThis article consolidates the results of a research based on a significant set of new data about the Minas Gerais transportation system during the Vargas Era, and was guided by twomain objectives: i. demonstrate the contradictions of the rail era in heterogeneous regional formation, and the resulting implications for intra- and inter-regional integration processes; ii. establish connections between the character and range of the first modernization of transportation, and aspects of the demographic structure and dynamics. It found the persistence of traditional Minas Gerais’ road infrastructure in the late 1930s. The processes of industrialization, urbanization, expansion of capitalism in the countryside, social change, and intra- and inter-regional migration, undergone in Brazil since the early decades of the twentieth century, have been conditioned in Minas Gerais by the degree of transportation development or by the non disruption of traditional patterns of circulation in general, and population mobility in particular.pt_BR
dc.description.resumoO artigo consolida os resultados de pesquisa que se fundamentou em um expressivo conjunto de dados inéditos sobre o sistema de transportes de Minas Gerais na Era Vargas e que se orientou por dois objetivos principais: i. demonstrar as contradições da era ferroviária em formação regional heterogênea e as decorrentes implicações nos processos de integração intra e inter-regional; ii. estabelecer conexões entre o caráter e o alcance da primeira modernização dos transportes e os aspectos de estrutura e dinâmica demográfica. Constatou-se a persistência da infraestrutura viária tradicional mineira no final da década de 1930. Os processos de industrialização, urbanização, expansão do capitalismo no campo, mudança social e migrações intra e inter-regionais, em curso no Brasil desde as primeiras décadas do século XX, foram condicionados em Minas Gerais pelo grau de desenvolvimento dos transportes ou pelo não rompimento de padrões tradicionais de circulação, em geral, e de mobilidade populacional, em particular.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTopoi Revista de Historiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subjectEra Vargaspt_BR
dc.subjectRegiãopt_BR
dc.subjectPopulaçãopt_BR
dc.subjectTransportespt_BR
dc.subject.otherTransportept_BR
dc.subject.otherIntegração regionalpt_BR
dc.subject.otherMinas Geraispt_BR
dc.subject.otherTransporte ferroviáriopt_BR
dc.subject.otherInfraestrutura de transportept_BR
dc.titleRegião, população e transportes em Minas Gerais na era Vargas. as contradições da era ferroviária e as correlações entre infraestrutura viária, território heterogêneo e a distribuição e mobilidade populacionalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/topoi/a/Xj3Mr88S5knnB96pzxD6Pqc/?lang=ptpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Região, população e transportes em Minas Gerais na era Vargas.pdf4.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.