Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45379
Type: Tese
Title: Envolver o que nos envolve : permacultura e sítios ecológicos em paisagens multiespécies na Serra do Espinhaço.
Other Titles: To involve what surrounds us : permaculture and ecological sites in multispecies landscapes in Serra do Espinhaço.
Authors: Gabrielly Merlo de Souza
First Advisor: Eduardo Viana Vargas
First Referee: Eliana Santos Junqueira Creado
Second Referee: Thiago Mota Cardoso
Third Referee: Rafael Victorino Devos
metadata.dc.contributor.referee4: Edgar Rodrigues Barbosa Neto
Abstract: Frente aos desafios ambientais da contemporaneidade tem se verificado o esgotamento de epistemologias centradas no humano; com isso, pesquisas que visam superar abordagens antropocêntricas e construtivistas, a favor de perspectivas e ontologias relacionistas e composicionistas, tem ganhado espaço nas ciências humanas (Viveiros de Castro, 2012; Tsing, 2015; Haraway, 2016). No bojo dessa discussão, a vida social de outras espécies surge como um campo de estudo profícuo e desafiador para as humanidades, o que tem sido chamado por alguns autores de “virada multiespécies” (Kirksey & Helmreich, 2010). Nesta pesquisa, me orientei por essa discussão para contar minha experiência etnográfica e agroecológica nos sítios permaculturais localizados na região da Serra do Cipó e Serra do Espinhaço, em Minas Gerais. Conhecimentos, práticas e trajetórias pessoais dos permacultores me guiaram a tecer uma narrativa que oferece histórias vívidas de encontros multiespécies e futuros ecológicos possíveis – tarefa que percorri lendo a maneira como esses personagens dedicam tempo ao cuidado, mas também caminhando e observando paisagens locais/globais, naturais/sociais que entrelaçam perspectivas ambientais não-genéricas. Meu interesse com esse estudo foi especular novas possibilidades investigativas envolvendo o pensamento ecológico contemporâneo e novos sentidos de ética ambiental (terrana).
Abstract: In the face of contemporary environmental challenges, human-centered epistemologies have been depleted; on this basis, researches that aim to overcome anthropocentric and constructivist approaches, in favor of relational and compositional perspectives and ontologies, have gained space in the humanities (Viveiros de Castro, 2012; Tsing, 2015; Haraway, 2016). In the midst of this discussion, the social lives of other species emerge as a fruitful and challenging field of study for the humanities, which has been called by some authors as a “multispecies turn” (Kirksey & Helmreich, 2010). In this research, I was guided by this discussion to tell my ethnographic and agroecological experience in the permacultural sites existing in the region of Serra do Cipó and Serra do Espinhaço, in Minas Gerais. Permaculturists' personal knowledge, as well as practices and trajectories, have guided me to weave a narrative that offers vivid stories of multispecies encounters and possible ecological futures – a task I accomplished reading the way these characters devote time to care, but also walking and observing local / global, natural / social landscapes, that intertwine non-generic environmental perspectives. My interest in this study was to speculate on new investigative possibilities involving contemporary ecological thinking and new meanings of environmental ethics (“terrana*”).
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE ANTROPOLOGIA E ARQUEOLOGIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Antropologia
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/45379
Issue Date: 13-Nov-2020
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese FINAL COM ATA p1-2_MERLO_DEZ2020_388p.pdfTese Antropologia com ata - Gabrielly Merlo de Souza13.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons