Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/45700
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | César Geraldo Guimarẽs | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9926848004850250 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Aparecida Moura | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Kenia Cardoso Vilaça de Freitas | pt_BR |
dc.creator | Nicole Faria Batista | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8240106933681421 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-09-29T09:02:32Z | - |
dc.date.available | 2022-09-29T09:02:32Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-14 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/45700 | - |
dc.description.abstract | Based on the presentation of the artistic trajectory of Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira and Yasmin Thayná, four brazilian black women filmmakers, as well as the context of the field in which his cinema is inserted, this thesis seeks to demonstrate how their films invoke a cinematographic self-definition, analyzing them alongside the concept as it was written by Patricia Hill Collins (2019). The comparative analysis of the short movies Nome de Batismo - Alice (2017), by Tila Chitunda; NoirBlue (2018), by Ana Pi ; Travessia (2020) by Safira Moreira and Fartura (2019), by Yasmin Thayná shows how - each in its own way - they elaborate personal and familiar stories, reconnecting them to the collective history of black people. | pt_BR |
dc.description.resumo | A partir da apresentação da trajetória artística das diretoras Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira e Yasmin Thayná, e da contextualização do campo em que o seu cinema se insere, procura-se demonstrar como seus filmes inventam uma autodefinição propriamente cinematográfica, segundo a noção formulada por Patrícia Hill Collins (2019). A análise comparativa dos curtas-metragens Nome de Batismo – Alice (2017), de Tila Chitunda; NoirBlue (2018), de Ana Pi ; Travessia (2020) de Safira Moreira e Fartura (2019), de Yasmin Thayná mostra de que maneira – cada um ao seu modo – eles elaboram histórias pessoas e familiares, religando-as à história coletiva dos povos negros. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Autodefinição | pt_BR |
dc.subject | Cinema negro | pt_BR |
dc.subject | Mulheres negras | pt_BR |
dc.subject | Memória | pt_BR |
dc.title | Bem-vindas de volta : a autodefinição no cinema de Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira e Yasmin Thayná | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
texto para repositorio.pdf | 75.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.