Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1César Geraldo Guimarẽspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9926848004850250pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Aparecida Mourapt_BR
dc.contributor.referee2Kenia Cardoso Vilaça de Freitaspt_BR
dc.creatorNicole Faria Batistapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8240106933681421pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-29T09:02:32Z-
dc.date.available2022-09-29T09:02:32Z-
dc.date.issued2021-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45700-
dc.description.abstractBased on the presentation of the artistic trajectory of Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira and Yasmin Thayná, four brazilian black women filmmakers, as well as the context of the field in which his cinema is inserted, this thesis seeks to demonstrate how their films invoke a cinematographic self-definition, analyzing them alongside the concept as it was written by Patricia Hill Collins (2019). The comparative analysis of the short movies Nome de Batismo - Alice (2017), by Tila Chitunda; NoirBlue (2018), by Ana Pi ; Travessia (2020) by Safira Moreira and Fartura (2019), by Yasmin Thayná shows how - each in its own way - they elaborate personal and familiar stories, reconnecting them to the collective history of black people.pt_BR
dc.description.resumoA partir da apresentação da trajetória artística das diretoras Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira e Yasmin Thayná, e da contextualização do campo em que o seu cinema se insere, procura-se demonstrar como seus filmes inventam uma autodefinição propriamente cinematográfica, segundo a noção formulada por Patrícia Hill Collins (2019). A análise comparativa dos curtas-metragens Nome de Batismo – Alice (2017), de Tila Chitunda; NoirBlue (2018), de Ana Pi ; Travessia (2020) de Safira Moreira e Fartura (2019), de Yasmin Thayná mostra de que maneira – cada um ao seu modo – eles elaboram histórias pessoas e familiares, religando-as à história coletiva dos povos negros.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutodefiniçãopt_BR
dc.subjectCinema negropt_BR
dc.subjectMulheres negraspt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.titleBem-vindas de volta : a autodefinição no cinema de Tila Chitunda, Ana Pi, Safira Moreira e Yasmin Thaynápt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
texto para repositorio.pdf75.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.