Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Douglas Attila Marcelinopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3094547693089382pt_BR
dc.contributor.referee1Ângela Maria de Castro Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Valéria Fernandes Lamegopt_BR
dc.contributor.referee3Ana Amélia Neubern Batista dos Reispt_BR
dc.contributor.referee4Sérgio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.creatorDenilson de Cássio Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0134378707848529pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-03T09:24:34Z-
dc.date.available2022-10-03T09:24:34Z-
dc.date.issued2021-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45858-
dc.description.abstractThe thesis studies the political conception of Cecília Meireles (1901-1964), based on her ideas, attitudes, interactions and practices. The main objective is to understand how this intellectual thought and acted regarding the basic rules of collective life, the fundamental principles of society organization, the instituting and instituted powers or the conditions for establishing rights and duties. The hypothesis adopted is that Cecília Meireles guided her ideas and her political actions by valuing human beings, cultivating a humanism with civic-republican contours, in which principles such as the duty to resist oppression, sectarianism opposition, the common good primacy over private interest, talent at the society service as the only legitimate way to obtain prestige, conviction in the human capacity to defy contingencies, bearing their action consequences. Through this interpretative key, the ethical and aesthetic references assumed by the intellectual are closely related of freedom, equality and fraternity notions, advocated by Renaissance and Enlightenment thinkers, such as Leonardo Bruni and Montesquieu, Michel de Montaigne and Jean-Jacques Rousseau. Through a qualitative-based methodology, different occasions and processes in which Cecília's conceptions and initiatives come to light, intervening in collective interest problems, are analyzed. The range of sources comprises chronicles, poems, letters, interviews, conferences, essays and reports. From it, sewing description, narrative and analysis, the investigation demonstrates that Meireles guided her thinking and acting in public spaces by an ethical-political commitment of a civic humanist character.pt_BR
dc.description.resumoA tese estuda a concepção política de Cecília Meireles (1901-1964), a partir de suas ideias, atitudes, interações e práticas. O principal objetivo é compreender como esta intelectual pensou e agiu a respeito das regras básicas da vida coletiva, dos princípios fundamentais de organização da sociedade, dos poderes instituintes e instituídos ou das condições de estabelecimento de direitos e deveres. A hipótese adotada é a de que Cecília Meireles orientou suas ideias e suas ações políticas pela valorização dos seres humanos, cultivando um humanismo de contornos cívico-republicanos, em que se afiguram princípios como o dever de resistência à opressão, a oposição ao sectarismo, a primazia do bem comum sobre o interesse particular, o talento a serviço da sociedade como única forma legítima de obtenção de prestígio, a convicção na capacidade humana de desafiar as contingências, arcando com as consequências de seus atos. Por esta chave interpretativa os referenciais éticos e estéticos assumidos pela intelectual guardam íntima relação com as noções de liberdade, igualdade e fraternidade, preconizadas por pensadores da Renascença e da Ilustração, tais como Leonardo Bruni e Montesquieu, Michel de Montaigne e Jean-Jacques Rousseau. Por meio de uma metodologia de base qualitativa são analisadas diferentes ocasiões e processos em que as concepções e iniciativas de Cecília vêm à tona, intervindo em problemas de interesse coletivo. O leque de fontes é composto por crônicas, poemas, cartas, entrevistas, conferências, ensaios e reportagens. A partir dele, costurando descrição, narrativa e análise, a investigação demonstra que Meireles pautou seu pensar e seu agir nos espaços públicos, por um compromisso ético-político de caráter cívico-humanista.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCecília Meirelespt_BR
dc.subjectHumanismo cívicopt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.titleCecília Meireles e o humanismo cívico : palavras e práticas de um ideário político (Brasil Sudeste, 1915-1964pt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE FINAL DENILSON.pdf7.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.