Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45917
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antônio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9952013182741941pt_BR
dc.creatorLucas Alves Marinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1228381784367727pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-04T11:47:05Z-
dc.date.available2022-10-04T11:47:05Z-
dc.date.issued2022-04-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45917-
dc.description.abstractThis work proposes a reassessment of the economic and ideological determinations of classical Adornian theorization, regarding the Cultural Industry. And, seeking to be faithfull to the historicity of the phenomenon, as Adorno was, it critically resumes and updates the critical potential of these classical determinations, in dialogue with some other important references. Demonstrating that, in its current avant-garde configuration (i. e., in mobile social media), the cultural industry, in addition to spreadind, reaching nooks of privacy and spare time previously unimaginable, qualitatively modified its determinations, estabilishing another way of relationship with its typical consumers – another way that, compared to those of the classical media analyzed by Adorno, finally performs the subsumption of individuals placed under the ubiquitous influence of the cultural industry during their spare time. Another mode of relationship that was historically established insofar as the cultural industry: appropriated leisure activities traditionally carried out according to its own, natural- spontaneous temporality; it segmented them and projected them onto the homogeneous flow, technically objectified by its machinery.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese propõe uma reavaliação das determinações econômicas e ideológicas da clássica teorização adorniana, a respeito da indústria cultural. E, buscando ser fiel à historicidade do fenômeno, assim como o fora Adorno, retoma criticamente e atualiza o potencial crítico dessas determinações clássicas, em diálogo com outras importantes referências. Demonstrando que, em sua atual configuração de vanguarda (ou seja, nas redes sociais móveis), a indústria cultural, além de espraiar- se, alcançando recantos da privacidade e do tempo livre dantes inimagináveis; modificou qualitativamente suas determinações econômicas e ideológicas, estabelecendo um outro modo de relação com os seus consumidores típicos – um outro modo que, comparado àquele dos meios clássicos analisados por Adorno, finalmente realiza a subsunção dos indivíduos postos sob a ubíqua influência da indústria cultural, durante o seu tempo livre. Um outro modo de relação que foi se estabelecendo historicamente, na medida em que a indústria cultural: apropriava-se de atividades de lazer tradicionalmente realizadas segundo uma temporalidade própria, natural-espontânea; as segmentava; e as projetava sobre o fluxo homogêneo, tecnicamente objetivado pela sua maquinaria.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIndústria culturalpt_BR
dc.subjectTempo livrept_BR
dc.subjectSubsunção realpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherIndustria culturalpt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherAntropologia educacionalpt_BR
dc.titleDa Subsunção real dos indivíduos no seu tempo livre pela atual vanguarda da indústria culturalpt_BR
dc.title.alternativeOn the real subsumption of individuals in their spare time by the current vanguard of the cultural industrypt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-7708-946Xpt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Da Subsunção Real... Tempo Livre [REPOSITÓRIO].pdf82.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.