Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46189
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVanessa Sena Tomazpt_BR
dc.date.accessioned2022-10-13T19:42:00Z-
dc.date.available2022-10-13T19:42:00Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage32pt_BR
dc.identifier.issn2596268Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46189-
dc.description.abstractThis article analyzes how a Maxakali Indigenous student uses arithmetic algorithms to add and subtract learning to manage a scholarship fund. Adopting the cultural-historical activity theory, specifically the conceptual lenses of double stimulation as a tool to analyze the student’s agency formation to gain the capacity, in their collective activities, to resist, criticize, and identify possibilities to deal with the tensions, which structure the relations between Maxakali people and the surrounding society, when mediated by money. The empirical material is composed of field notes, video recordings of classes designed specific for the student taking part of an Indigenous Teacher Training Undergraduate Course; and notes made by the student. The analysis shows that the learning process required the resolution of conflicts of motives experienced by student and that these were trigged by a contradiction within an activity system between the ways to use of money, following Maxakali’s way of life and linguistic code vs a market logic, mediated by hegemonic discursive genres of Western rationality. The addition and subtraction algorithms, spreadsheet, ATM, and bank statement were artifacts introduced and used, forming an effective toolkit needed in the activity, which boosted student’s agency gain. As a result, the student showed a new perception on the relations between the Maxakali and the surrounding society, consciously moving through linguistic and economic frontiers.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa como um estudante Indígena do povo Maxakali utiliza algoritmos aritméticos para somar e subtrair números, aprendendo a gerenciar o dinheiro de uma bolsa de estudos. Adotando a teoria histórico-cultural da atividade e utilizando o princípio de estimulação dupla como ferramenta de análise, focamos na formação de agência como forma de ganhar, em suas atividades coletivas, a capacidade de resistir, criticar e identificar possibilidades de lidar com as tensões que estruturam as relações comerciais entre do seu povo e a sociedade envolvente, quando mediadas por dinheiro. O material de pesquisa é composto de notas de campo; gravações em vídeo de aulas; e anotações feitas pelo próprio estudante. A análise mostrou que o processo de aprendizagem requereu resolução de conflitos de motivos vivenciados pelo estudante frente à contradição entre o uso do dinheiro, segundo o modo de vida e os códigos linguísticos Maxakali versus a lógica de mercado, mediada por gêneros discursivos hegemônicos da racionalidade ocidental. Os algoritmos da adição e subtração, a planilha de débito/crédito, o extrato bancário, visualizado em um terminal de autoatendimento foram artefatos introduzidos e adaptados, formando uma efetiva caixa de ferramentas para a atividade, o que impulsionou ganho de agência pelo estudante. Como resultado, o estudante mostrou uma nova percepção sobre as relações entre os Maxakali e a sociedade envolvente, movendo-se conscientemente através das fronteiras linguísticas e econômicas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista brasileira da pesquisa socio-historico-cultural e da atividadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Indígenapt_BR
dc.subjectIndígena Maxakalipt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectperspectiva histórico-cultural da atividadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleO uso de algoritmo de calculo facilitando aprendizagem expansiva entre a logica indigena e a lógica de mercadopt_BR
dc.title.alternativeThe use of arithmetic algorithms facilitating expansive learning between indigenous and market logicpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistashc.org/index.php/shc/article/view/51/12pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4903-6405pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.