Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46383
Type: Dissertação
Title: Compreensão de leitura em adolescentes e fatores associados
Authors: Lorene Karoline Silva Gentilini
First Advisor: Vanessa de Oliveira Martins-Reis
metadata.dc.contributor.advisor2: Luciana Mendonça Alves
Abstract: Introdução: A adolescência é um período caracterizado pelo processo de desenvolvimento, adaptações e mudanças biológicas, cognitivas, sociais, emocionais e comportamentais. Inicia-se dos 10 aos 13 anos de idade e termina entre os 18 e 22 anos de idade. De acordo com os dados do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, referentes ao ano de 2010, o total da população Brasileira é de 190.732,694 habitantes, dos quais 17,9% são adolescentes entre 10 e 19 anos. No período da adolescência a linguagem oral e escrita está praticamente adquirida, sendo, ao final do período, semelhante à linguagem do adulto. Entretanto, em muitas ocasiões, encontramos adolescentes que não têm um uso correto da linguagem e que apresentam dificuldades escolares. A leitura é um processo complexo que abrange habilidades linguísticas, cognitivas, comunicativas e sociais. O ato de ler envolve processos como decodificação, fluência e a compreensão, que é o principal objetivo da leitura. Entretanto, para que esse objetivo seja alcançado, vários fatores estão envolvidos: a habilidade de identificar as palavras, processos cognitivos como memória e atenção, exposição à escrita, conhecimento do vocabulário, metacognição, habilidades semânticas, consciência sintática e o conhecimento geral sobre o tema lido. Esperamos que no ensino fundamental II os adolescentes tenham um bom nível de compreensão leitora, contudo, os estudos apontam que, na sua maioria, sabem ler, mas não conseguem extrair as ideias mais relevantes do texto. Esta baixa compreensão textual dificulta a formulação de críticas, além de apresentar como consequência o fracasso escolar, devido à dificuldade em compreender adequadamente os conteúdos. A motivação para o presente estudo surgiu, pois na prática clínica fonoaudiológica, observamos uma parcela significativa de adolescentes com queixa de transtornos da linguagem oral, dificuldades e distúrbios de aprendizagem. Contudo, notamos na literatura nacional e internacional a escassez de estudos e instrumentos elaborados para avaliação da linguagem oral e escrita em adolescentes, o que dificulta o processo diagnóstico e a avaliação da eficácia dos tratamentos. Objetivo: elaborar um instrumento de avaliação coletiva da compreensão de leitura para adolescentes do 6º ao 9º ano do ensino fundamental e investigar sua relação com a fluência de leitura, vocabulário, memória, atenção e funções executivas. Métodos: participaram do estudo 104 adolescentes de ambos os gêneros (66,3% do gênero feminino), na faixa etária de 11 a 15 anos, regularmente matriculados no ensino fundamental de duas escolas públicas do município de Belo Horizonte, distribuídos em: 6º ano (n=34), 7º ano (n=24), 8º ano (n=27) e 9º ano (n=19). Os critérios de inclusão no estudo foram: assinatura do Termo de Assentimento Livre e Esclarecido pelo adolescente e do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido pelo responsável; ter idade entre 11 e 15 anos e estar regularmente matriculado do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental nas escolas participantes do estudo. Foram excluídos os adolescentes com histórico atual ou prévio de doenças neurológicas ou psiquiátricas relatadas pelos responsáveis, assim como os indivíduos com alterações visuais ou auditivas não corrigidas, além dos participantes que não finalizaram as testagens. Foram realizados dois estudos: no primeiro estudo foram realizados os seguintes procedimentos, a construção de um instrumento para avaliação coletiva da compreensão de leitura de adolescentes, a elaboração do instrumento envolveu sete etapas com participação de dois juízes. O instrumento é composto por um texto do gênero narrativo apropriado para adolescentes do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo, cinco perguntas literais e cinco inferenciais. Por meio deste instrumento foram realizadas as avaliações da fluência de leitura e da compreensão leitora dos adolescentes. No segundo estudo os adolescentes foram submetidos às seguintes avaliações: Avaliação Neuropsicológica Breve NEUPSILIN para avaliação da atenção, memória e funções executivas; Teste de Nomeação de Boston para avaliação do vocabulário; Leitura oral de palavras e pseudopalavras para avaliação da fluência de leitura de itens isolados; Adaptação da prova de interpretação de atos de fala diretos e indiretos da Bateria Montreal de Avaliação da Comunicação - MAC para avaliação da compreensão da leitura de frases; e o instrumento desenvolvido pelas pesquisadoras para a avaliação da compreensão de leitura textual. A análise descritiva foi realizada por meio do cálculo das frequências e medidas de tendência central e de dispersão. Na análise univariada foram aplicados os testes t de Student Simples para comparação entre duas médias independentes; Anova para comparar três médias independentes; e Correlação de Pearson para relacionar duas variáveis numéricas contínuas. Também foi aplicada a análise de variância (One-Way ANOVA), utilizando o teste post hoc de Bonferroni para comparações múltiplas. Já a análise do poder dos testes e tamanho do efeito foi realizada por meio do cálculo d de Cohen. Para a análise multivariada utilizou-se o método backward, a significância do modelo final foi avaliada pelo teste F da análise de variância e a qualidade do ajuste pelo coeficiente de determinação (R2). O nível de significância adotado foi de 5%. Resultados: No estudo 1 não foram detectadas diferenças entre o sexto e sétimo anos e nem entre o oitavo e nono anos, em nenhum componente da leitura. A partir desses resultados, optou-se pela formação de dois grupos para analisar os dados: Grupo 1 (sexto e sétimo anos) e Grupo 2 (oitavo e nono anos). As análises do instrumento de avaliação coletiva da compreensão de leitura dos adolescentes evidenciaram melhora da fluência e da compreensão de leitura com o avançar da escolaridade. A comparação entre os Grupos 1 e 2 mostrou que houve uma diferença significativa no total de acertos gerais do questionário, no total de acertos nas questões literais e no total de questões inferenciais com o tamanho de efeito médio. O número de palavras lidas por minuto não se diferenciou nos dois grupos. Contudo, o tamanho do efeito foi enorme. No estudo 2 houve associações estatisticamente significantes entre a compreensão de leitura textual e a acurácia de leitura de palavras e pseudopalavras, compreensão leitora de frases com situações diretas e indiretas, atenção, memória geral, memória de curto prazo e ano escolar. Na análise de correlação verificamos que as correlações ocorreram entre -0,009 a 0,526. Ocorreram correlações estatisticamente significantes entre a compreensão de leitura textual e acurácia de leitura de palavras e pseudopalavras, compreensão leitora de frases diretas e indiretas, vocabulário, atenção e memória semântica. A magnitude da correlação foi moderada para acurácia de leitura de palavras e pseudopalavras, compreensão leitora de frases diretas e indiretas, vocabulário e atenção e fraca para memória semântica. A regressão linear múltipla foi efetuada considerando o total de acertos gerais da compreensão leitora de textos como variável desfecho e as variáveis do estudo que se mostraram significativas ao nível de p ≤ 0,20 como variáveis explicativas. As variáveis que se mantiveram no modelo final foi o número de pseudopalavras lidas corretamente por minuto e o vocabulário considerando o total de respostas corretas. O resultado evidencia que o aumento de uma pseudopalavra no número de pseudopalavras lidas corretamente por minuto aumenta 0,03 no escore total de acertos gerais da compreensão de leitura textual. E o aumento de um acerto no vocabulário total de respostas corretas aumenta 0,17 no escore total de acertos gerais da compreensão de leitura textual. Conclusão: O instrumento de avaliação coletiva da compreensão de leitura é de fácil aplicação e análise e poderá auxiliar professores, clínicos e pesquisadores a mensurar o desenvolvimento de leitura dos adolescentes. Foi possível verificar a evolução do desempenho dos adolescentes ao longo dos anos escolares. Houve melhora da fluência e compreensão de leitura com o avançar da escolaridade. A análise multivariada de regressão linear demostrou que a leitura precisa de pseudopalavras e o vocabulário mais amplo aumentam a capacidade de compreensão leitora. Outras habilidades como, leitura de palavras, compreensão de leitura de frases, memória e atenção, apresentaram correlações positivas com a compreensão leitora, mas não se mantiveram no modelo final da análise de regressão linear. Ressaltamos a necessidade de estudos futuros, a fim de ampliar o número de adolescentes avaliados. Sugerimos que os estudos sejam realizados com adolescentes de escolas públicas e privadas, com e sem transtornos de aprendizagem, com o objetivo de estabelecer dados.
Abstract: Introduction: The period of adolescence is characterized by the process of development, adaptations and biological, cognitive, social, emotional and behavioral changes. It begins between 10 and 13 years of age and ends between 18 and 22 years of age. According to data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics, for the year 2010, the total Brazilian population is 190,732,694 inhabitants, of which 17.9% are adolescents between 10 and 19 years old. During adolescence oral and written language is practically acquired, being, at the end of the period, similar to the language of an adult. However, on many occasions, we find adolescents who do not have a correct use of language and who present learning difficulties. Reading is a complex process that encompasses linguistic, cognitive, communicative, and social skills. The act of reading involves processes such as decoding, fluency, and comprehension, which is the primary goal of reading. However, for this purpose to be achieved, several factors are involved: the ability to identify words, cognitive processes such as memory and attention, writing exposure, vocabulary knowledge, metacognition, semantic skills, syntactic awareness and general knowledge about the topic read. By the start of middle school, adolescents are expected to have a good level of reading comprehension. However, the studies indicate that most of them can read, but they can not extract the most relevant ideas from the text. This low textual comprehension makes it difficult to formulate criticism, as well as school failure presenting as a consequence due to the difficulty in understanding the contents properly. The motivation for the present study arose because, in clinical speech-language practice, a significant number of adolescents with complaints of oral language disorders, difficulties and learning disorders are observed. However, we note in the national and international literature the scarcity of studies and instruments designed to evaluate oral and written language in adolescents, which hinders the diagnostic process and the evaluation of the effectiveness of the treatments. Objective: To develop a collective evaluation tool for reading comprehension for teenagers from 6th to 9th grade and to investigate its relationship with reading fluency, vocabulary, memory, attention and executive functions. Methods: 104 adolescents of both genders (66.3% female), aged 11 to 15 years, regularly enrolled at two public schools in the city of Belo Horizonte, participated in the study: 6th grade (n = 34), 7th year (n = 24), 8th year (n = 27) and 9th year (n = 19). The inclusion criteria in the study were: signing of the Term of Free and Informed Assent by the adolescent and the Consent Form by the person responsible; to be between 11 and 15 years of age and to be regularly enrolled in grades 6 through 9 in the participating schools. Were excluded adolescents with current or previous history of neurological or psychiatric diseases reported by those responsible, as well as individuals with uncorrected visual or auditory alterations, in addition to participants who did not complete the tests. Two studies were carried out, whose procedures of the first study were: the construction of an instrument for collective evaluation of reading comprehension of adolescents, the elaboration of the instrument involved seven stages with the participation of two judges. The instrument is composed of a narrative genre text appropriate for adolescents of elementary school and 10 multiple choice questions, being, five literal and five inferential questions. Through this instrument, the assessments of reading fluency and reading comprehension of the adolescents were carried out. In the second study, the adolescents were submitted to the following evaluations: Brief Neuropsychological Evaluation NEUPSILIN for the evaluation of attention, memory and executive functions; Boston Naming Test for vocabulary assessment; Oral reading of words and pseudowords to evaluate reading fluency of isolated items; Adaptation of the interpretation test of direct and indirect speech acts of the Montreal Battery for Communication Evaluation - MAC for evaluation of reading comprehension of sentences; and the instrument developed by the researchers for the evaluation of textual reading comprehension. The descriptive analysis was performed by calculating frequencies and measures of central tendency and dispersion. In the univariate analysis, Student's t-tests were used for comparison between two independent means; Anova to compare three independent means; and Pearson's Correlation to relate two continuous numerical variables. Variance analysis (One-Way ANOVA) was also applied, using the Bonferroni post hoc test for multiple comparisons. However, the analysis of the power of the tests and size of the effect was made through the calculation of Cohen. For the multivariate analysis the backward method was used, the significance of the final model was evaluated by the F test of the analysis of variance and the quality of the adjustment by the coefficient of determination (R2). The level of significance was of 5%. Results: In study 1, no differences were detected between the sixth and seventh grades, nor between the eighth and ninth grades, in any reading component. Based on these results, two groups were used to analyze the data: Group 1 (sixth and seventh grades) and Group 2 (eighth and ninth grades). The analysis of the instrument of collective evaluation of reading comprehension of adolescents evidenced improvement in reading fluency and comprehension with the advancement of schooling. The comparison between Groups 1 and 2 showed that there was a significant difference in the total correct answers of the questionnaire, in the total correct answers in the literal questions and in the total of inferential questions with medial size effect. The number of words per minute did not differ in the two groups. However, the size of the effect was enormous. In study 2, there were statistically significant associations between reading comprehension and accuracy reading of words and pseudowords, reading comprehension of sentences with direct and indirect situations, attention, general memory, short term memory and school year. In the correlation analysis it was verified that the correlations occurred between -0.009 to 0.526. There were statistically significant correlations between the comprehension of textual reading and accurate reading of words and pseudowords, reading comprehension of direct and indirect sentences, vocabulary, attention and semantic memory. The magnitude of the correlation was moderate for accuracy of reading words and pseudowords, reading comprehension of direct and indirect phrases, vocabulary and attention, and weak for semantic memory. The multiple linear regression was performed considering the total of correct answers of the text reading comprehension as variable outcome and the variables of the study that were significant at the level of p ≤ 0.20 as explanatory variables. The variables that remained in the final model were the number of pseudowords read correctly per minute and the vocabulary considering the total of correct answers. The result evidences that the increase of a pseudo word in the number of pseudowords correctly read per minute increases 0.03 in the overall score of general correctness of the reading comprehension. And the increase of a correct answer in the vocabulary total of correct answers increases by 0.17 in the overall score of overall correct reading comprehension scores. Conclusion: The instrument of collective assessment of reading comprehension is easy to apply and analyze and may help teachers, clinicians and researchers to measure adolescents' reading development. It was possible to verify the evolution of adolescent performance during the school years. There was improvement in reading fluency and comprehension with the advancement of schooling. The multivariate linear regression analysis showed that accurate reading of pseudowords and the wider vocabulary increase the reading comprehension capacity. Other skills such as word reading, sentence reading comprehension, memory and attention showed positive correlations with the reading comprehension, but did not remain in the final model of linear regression analysis. We emphasize the need for future studies in order to increase the number of adolescents evaluated. We suggest that the studies be carried out with adolescents from public and private schools, with and without learning disorders, in order to establish normative data for the instrument of collective assessment of reading comprehension.
Subject: Compreensão
Leitura
Memória
Vocabulário
Análise Multivariada
Eficácia
Escolaridade
Medidas de Tendência Central
Memória de Curto Prazo
Transtornos da Linguagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ciências Fonoaudiológicas
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/46383
Issue Date: 26-Feb-2018
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Lorene K. S. Gentilini.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.