Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46588
Type: Tese
Title: Formas de participação de crianças do primeiro ciclo do ensino fundamental em seus contextos familiares
Other Titles: Forms of participation of children in the first cycle of elementary school in their family contexts
Authors: Kassiane dos Santos Oliveira
First Advisor: Iza Rodrigues da Luz
First Referee: Lisandra Ogg Gomes
Second Referee: Márcia Aparecida Gobbi
Third Referee: Tânia de Freitas Resende
metadata.dc.contributor.referee4: Maria Cristina Soares de Gouvêa
Abstract: Nesta pesquisa buscamos compreender e analisar o ponto de vista de crianças de seis/sete anos, estudantes da rede municipal de Belo Horizonte - inseridas no primeiro ciclo do Ensino Fundamental, sobre suas formas de participação em seus contextos familiares. A relação da família com a criança é objeto de estudos em diferentes campos do conhecimento – Sociologia da Família, Sociologia da Educação, Psicologia e área médica. Mas a ótica da criança sobre sua própria existência e a relação que estabelece com o mundo que a rodeia é recente e pouco investigada até o momento. O entendimento da criança como um sujeito capaz de apreender e falar sobre as relações que a envolve é um dos eixos de pesquisa da Sociologia da Infância e este campo de estudo é um dos que subsidia esta investigação. Como consideramos os aspectos multidimensionais da infância, julgamos necessário desenvolver uma pesquisa que estabeleça um diálogo entre os estudos e pesquisas da Sociologia da Educação, Sociologia da Infância e estudos sobre a família contemporânea ancorados em áreas como a Psicologia, a Antropologia e a Sociologia. Ao longo dessa investigação foram estabelecidos os seguintes objetivos específicos: apreender e analisar os significados que as crianças atribuem à família, compreender a configuração da família na ótica da criança, identificar o lugar que a criança se atribui na família, compreender as percepções das crianças acerca da relação família-escola e compreender a perspectiva dos familiares adultos sobre o lugar da criança na família. Com estes objetivos realizamos uma pesquisa qualitativa, utilizando diferentes métodos para construção dos dados: observação na escola, questionário enviado às famílias, visitas às casas das cinco crianças selecionadas e entrevistas. As entrevistas semiestruturadas foram realizadas com responsáveis pelas crianças em suas residências, com as crianças (individualmente e em grupos na escola e/ou em suas casas) e com suas professoras, na escola. Como resultados apresentamos as crianças colaboradoras de nossa pesquisa, análise sobre suas formas de participação em suas famílias e como atuavam na mediação da relação família-escola. Constatamos que o conceito de participação das crianças é um conceito em construção na Sociologia da Infância e permite uma multiplicidade de interpretações. Identificamos em nossa pesquisa que as crianças participam colaborando, influenciando, sendo submissas e resistindo dentro dos contextos nos quais estão inseridas, assim como apontamos suas formas de participação na construção desta pesquisa. Consideramos que a participação da criança acontece mediada pelas relações intrageracionais e intergeracionais, independentemente da autorização dos adultos, mas, ao mesmo tempo, potencializada ou restringida por estes.
Abstract: In this research our main goal is to understand and analyze all the phenomenon related to children aged six and seven, students from the public municipal network of the Belo Horizonte city. The related children are inserted in the first cycle of Elementary School which is how education is applied in Brazil and we are going to understand their ways of participating in their family contexts. The relationship between family and child is the purpose of studies in many fields of knowledge: Sociology of the Family, Sociology of Education, Psychology and also the medical field. But the child's perspective on his own existence and the relationship established with the world around him are both recent and without a profound investigation so far. The understanding of the child as a subject capable of learning and talking about the relationships surrounding him is one of the research bases of the Sociology of Childhood and this field of studying is the root of this investigation. As a matter of fact, we consider the multidimensional aspects of childhood, we strongly believe that is necessary to evolve a research that establishes a dialogue between even deeper studies and other researches in the Sociology of Education, Sociology of Childhood and studies on the contemporary family connected in areas such as Psychology, Anthropology and Sociology. Along this investigation, we considered important to engage on the following specific objectives that were established this way: Learn and analyze the meanings that children attribute to the family; Understand the configuration of the family from the child's perspective; Identify the place that the child attributes to the family; Understand the children's perceptions about of the family-school relationship; Comprehend the perspective of adult family members on the child's place in the family; With these objectives in mind, we developed a qualitative research, using different methods for data construction based on: observation at school, questionnaire sent to families, visits to the homes of five selected children and interviews. Those semi-structured interviews were conducted with those responsible for the children in their homes, with the children (individually and in groups at school or at home) and with their teachers at school. We present the collaborating children of our research and all the results and analysis of their ways of participation in the core of their families and how they acted in the mediation of the family-school relationship. As an important result, we realized that the concept of children's participation is a concept under construction in the Sociology of Childhood and actually allows a huge vastitude of interpretations. We identified in our research, as well, that the children participate by collaborating, influencing, being submissive and, also resisting within the contexts in which they are inserted. Either it was possible of pointing out their forms of participation in the construction of this research. We consider that the child's participation is recognizable and mediated by intragenerational and intergenerational relationships, regardless of the authorization of adults, but, at the same time, potentiated or restricted by them.
Subject: Educação
Sociologia educacional
Família e escola
Comunidade e escola - Belo Horizonte (MG)
Infância - Aspectos sociais
Ensino fundamental - Belo Horizonte (MG)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/46588
Issue Date: 30-Jun-2022
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kassiane dos Santos Oliveira - tese.pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.