Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46689
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cássio da Cunha Ibiapinapt_BR
dc.contributor.advisor1LattesCV: http://lattes.cnpq.br/9801471773565555pt_BR
dc.contributor.referee1Eleonora Druve Tavares Fagundespt_BR
dc.contributor.referee2Rachel Aparecida Ferreira Fernandespt_BR
dc.creatorLaís Munhoz Soarespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0245232964924677pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-27T14:11:59Z-
dc.date.available2022-10-27T14:11:59Z-
dc.date.issued2022-05-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46689-
dc.description.abstractCONTEXT: The cardiac auscultation performance of newly graduated physicians is below expectations, which results in an excess of referrals to the cardiologist, requests for unnecessary tests and diagnostic delay. The development of effective teaching methodologies is necessary to improve cardiac auscultation and the diagnostic capacity of newly graduated physicians. METHODS: 56 students from the 4th year of Federal University of Minas Gerais, Brazil, participated in an experimental study to compare the effectiveness of the guiding study based on the worked example methodology when compared to the traditional methodology of lectures on pediatric cardiac auscultation. The students were randomized into an experimental group and a control group and evaluated in different phases - pre-test, immediate post-test and late post-test. RESULTS: From the Analysis of Variance of Repeated Measures, there was a significant effect in both training methods when considering the study phase (p < 0.001). The two groups obtained similar performances regardless of the training method (p = 0.863), suggesting that an active methodology can be as effective as a traditional methodology in teaching and learning Pediatric Cardiac Auscultation.pt_BR
dc.description.resumoCONTEXTO: A performance e a acurácia da ausculta cardíaca de médicos recém- formados está aquém do esperado, o que resulta em excesso de encaminhamentos para o cardiologista, solicitação de exames desnecessários e atraso diagnóstico. O desenvolvimento de metodologias de ensino eficazes é necessário para melhorar a ausculta cardíaca e capacidade diagnóstica dos médicos recém-graduados. MÉTODOS: 56 alunos do 4º ano da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil, participaram de estudo experimental para comparar a eficácia do modelo de ensino baseado na metodologia do worked example quando comparada a metodologia tradicional de aula expositiva sobre ausculta cardíaca pediátrica. Os alunos foram randomizados em grupo-experimental e grupo-controle e avaliados em fases distintas - pré-teste, pós-teste imediato e pós-teste tardio. RESULTADOS: A partir da Análise de Variância de Medidas Repetidas, houve efeito significativo em ambos os métodos de treinamento quando considera-se a fase do estudo (p < 0,001). Os dois grupos obtiveram desempenhos semelhantes independentemente do método de treinamento (p = 0,863), sugerindo que uma metodologia ativa pode ser tão eficaz quanto uma metodologia tradicional no ensino e aprendizagem da Ausculta Cardíaca Pediátrica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências da Saúde - Saúde da Criança e do Adolescentept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação Médicapt_BR
dc.subjectSistema Cardiovascularpt_BR
dc.subjectAusculta cardíacapt_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.subject.otherSistema Cardiovascularpt_BR
dc.subject.otherAuscultação Cardíacapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleAvaliação do impacto do uso do worked example no ensino e aprendizagem da semiologia do aparelho cardiovascularpt_BR
dc.title.alternativeEvaluation of the impact of using the worked example in the teaching and learning of the cardiovascular system´s semiologypt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Laís Munhoz para repositorio.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons