Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46775
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJader Luis da Silveirapt_BR
dc.creatorCynara Fiedler Bremerpt_BR
dc.creatorNathan Peixoto Oliveirapt_BR
dc.creatorRômulo Henrique Gomes de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2022-10-31T22:22:03Z-
dc.date.available2022-10-31T22:22:03Z-
dc.date.issued2019-12-
dc.citation.issue9pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46775-
dc.description.abstractThe Federal Institutions of Higher Education (IFES) present complexity in their structure as they simultaneously contemplate teaching, research and extension. Thus, their managers face difficulties related to multiple tasks, conciliation with external professional activities and the lack of prior knowledge of the function. However, in the face of challenges, it is necessary to know which competencies and the main challenges face the managers in this scenario. The objective of this work is to know the profile of managers of the Federal Institute of Minas Gerais, IFMG Campus Arcos, seeking to outline the main difficulties faced and the skills needed to perform the position. To achieve this goal, a qualitative descriptive-interpretative approach was performed with data collected in semi structured interviews with IFES managers. The results show that most servers do not have specific training for the management position, with work overload and accumulation of duties. We could conclude that the challenges and competencies reported are linked to leadership, creativity, curiosity, communication, motivation and self-learning, followed by the need for collaboration, negotiation and innovation.pt_BR
dc.description.resumoAs Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) apresentam complexidade em sua estrutura por contemplarem simultaneamente ensino, pesquisa e extensão. Com isso, os seus gestores enfrentam dificuldades relacionadas às múltiplas tarefas, a conciliação com atividades profissionais externas e à ausência de conhecimentos prévios da função. Entretanto, diante dos desafios torna-se necessário conhecer quais competências e os principais desafios dos gestores frente a esse cenário. O objetivo desse trabalho é conhecer o perfil de gestores do Instituto Federal de Minas Gerais, IFMG Campus Arcos, buscando traçar as principais dificuldades enfrentadas e as habilidades necessárias para o exercício do cargo. Para atingir tal objetivo, será realizada uma abordagem qualitativa de caráter descritivo-interpretativa com dados coletados em entrevistas semiestruturadas com os gestores da IFES. Os resultados mostram que a maioria dos servidores não possuem formação específica para o exercício do cargo de gestão, com sobrecarga de trabalho e acúmulo de funções. Conclui-se que os desafios e as competências relatadas são ligados a liderança, a criatividade, curiosidade, comunicação, motivação e auto aprendizado, seguida pela necessidade de colaboração, negociação e inovação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Engenharia de Produção (CONDEPRO)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectDesafiospt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de produçãopt_BR
dc.titleCompetências e desafios de gestores de uma instituição federal de ensino superiorpt_BR
dc.title.alternativeCompetences and challenges of a higher education federal institution managerspt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Competências e desafios de gestores de uma instituição federal de ensino superior.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.