Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47222
Type: Tese
Title: Tônus da presença : experiência estética como jogo, quietude e contingência
Authors: Mariana Lage Miranda
First Advisor: Virginia Araújo Figueiredo
First Co-advisor: Hans Ulrich Gumbrecht
First Referee: Luiz Camillo Osorio Almeida
Second Referee: Giorgia Cecchinato
Third Referee: Pedro Dolabela Chagas
Abstract: Esta tese investiga a natureza da experiência estética contemporânea e propõe uma constelação de conceitos a fim de direcionar a abordagem filosófica da arte para uma perspectiva aberta ao contingente, ao jogo, ao acontecimento, à performance, à vivência sensorial e ao prazer epifânico.No lugar de uma Estética que se concentra sobre as noções de obra de arte, mundo da arte, ficção ou que acredita que o papel da arte contemporânea é colocar reiteradamente a pergunta “isso é arte?” e “por que isso é arte?”, defendo a primazia da experiência estética enquanto vivência [Erlebnis], engajamento do corpo e como tônus da presença. Discutindo os conceitos de performance de Paul Zumthor e de presença de Hans Ulrich Gumbrecht, relaciono-os a inúmeros exemplos de arte contemporânea, de John Cage (1952) a Marina Abramovic (2014), propondo que a experiência aconteça menos como apreensão de um sentido estável e mais como uma epifania, como uma forma contingente, como um prazer efêmero e incomunicável. Dos escritos sobre presença de Gumbrecht, herdamos a importância da Gelassenheit de Heidegger para a fundação de um tônus da presença: um estar disponível, relaxado e com os sentidos em vigília, para o aqui agora de uma presença. Numa época em que vivemos a fissura do tempo cronólogico histórico, em que emerge uma cronofobia e a sensação de um eterno agora e um presente amplo, o tônus da presença chama a atenção para uma experiência estética mais corporal e espacial, mais entregue ao presente.
Abstract: This thesis investigates the nature of contemporary aesthetic experience and proposes a constellation of concepts in order to direct the philosophical approach of art towards a perspective open to the contingent, play, event, performance, sensory experience, and epiphanic pleasure.Instead of an Aesthetics that focuses on the notions of work of art, art world, fiction – or which believes that the role of contemporary art is repeatedly put the question “is it art?” and “why is this art?” – I advocate the primacy of the aesthetic experience as lived experience [Erlebnis], as body engagement, and as tone of presence. Discussing the concepts of performance by Paul Zumthor and of presence by Hans Ulrich Gumbrecht, I relate them with numerous examples of contemporary art, like John Cage (1952) and Marina Abramovic (2014), proposing that the experience happens less as apprehension of a meaning, and more as an epiphany, as a contingent form, and as a transient, incommunicable pleasure. From Gumbrecht’s writings on presence, this work inherits the importance of Heidegger's Gelassenheit for the foundation of a tone of presence: a state of being available, relaxed and with the senses awake, for the here and now presence. In an age in which we live the disarticulation of historical chronological time, in which emerges feelings of cronophobia, of an eternal now and of a large present, the tone of presence draws attention to a more bodily and spatial aesthetic experience, more given to what is present.
Subject: Filosofia - Teses
Estética - Teses
Performance (Arte) - Teses
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/47222
Issue Date: 30-Mar-2015
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tônus–da-Presença.pdf9.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.