Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47415
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisco Ângelo Coutinhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9327448059179976pt_BR
dc.creatorRenato Raimundo da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2022-11-24T13:14:41Z-
dc.date.available2022-11-24T13:14:41Z-
dc.date.issued2013-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47415-
dc.description.abstractThrough this work, some aspects that refer to the profile of the school manager as a promoter of the child of a democratic school are discussed. It is assumed that a democratic school is one in which all segments of the school community participante in the decision-making process. It is defended throughout the study that the democratic management of the school is a way to ensure the achievement of the goals contained in the Pedagogical Political Project, enabling this document not to become just a paper drawer. A specific study was carried out in this work at the José Américo de Lacerda Municipal School, located in the city of Nova Serrana/MG. Through a bibliographical survey carried out around the theme of democratic school management, some assumptions contained in the PPP of this school were critically analyzed, noting whether they point to paths for democratic management. The result obtained from the analysis showed that the school has directed its management towards democracy and participation of all segments of the community. An important fact to be highlighted is the creation of councils that represent the various segments of the community in both the administrative and pedagogical management of the school.pt_BR
dc.description.resumoPor meio deste trabalho são discutidos alguns aspectos que remetem ao perfil do gestor escolar enquanto promotor da criança de uma escola democrática. Pressupõe-se que uma escola democrática seja aquela na qual todo o segmento da comunidade escolar tem participação no processo de tomada de decisões. Defende- se ao longo do estudo, que a gestão democrática da escola é uma forma de assegurar a concretização das metas contidas no Projeto Político Pedagógico, possibilitando que este documento não se torne apenas um papel de gaveta. Realizou-se neste trabalho um estudo específico na Escola Municipal José Américo de Lacerda, localizada no município de Nova Serrana/MG. Por meio de um levantamento bibliográfico realizado em torno do tema gestão escolar democrática, analisaram-se criticamente alguns pressupostos contidos no PPP desta escola, observando se estes apontam caminhos para a gestão democrática. O resultado obtido com a análise mostrou que a escola tem direcionado sua gestão para a democracia e participação de todos os segmentos da comunidade. Fato importante a ser ressaltado é a criação de conselhos que representam os vários segmentos da comunidade tanto na gestão administrativa, quanto pedagógica da escolapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Escolarpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectTomada de decisõespt_BR
dc.subjectComunidade escolarpt_BR
dc.titleO gestor escolar na construção de uma escola democráticapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_RENATORAIMUNDOSILVA-UFMG-1.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons