Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/47601
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A produção de relatos reflexivos e a formação de professores |
Other Titles: | The production of reflective reports and teacher development |
Authors: | Adriane Teresinha Sartori |
Abstract: | Este trabalho apresenta a análise de temas desenvolvidos em relatos reflexivos, produzidos por alunos do curso de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais e integrados às práticas de letramento acadêmico, visando formar melhores professores da educação básica. A pesquisa, de abordagem qualitativa (LÜDKE; ANDRÉ, 1986), baseia-se em concepções de sujeito e de linguagem dos estudos do Círculo de Bakhtin (1886, 2003), além de mobilizar conceitos da área educacional relacionados à formação docente. Seguindo tendência de análise de gêneros autobiográficos, os resultados sugerem que a produção de relatos reflexivos pode auxiliar o autor a refletir sobre experiências do seu tempo de aluno na educação básica, ressignificando-as, de forma a desejar afastar-se, no futuro |
Abstract: | This paper presents the analysis of themes developed in reflective reports, produced by Letters course students of the Federal University of Minas Gerais and integrated practices of academic literacy, aiming to train better teachers of basic education. The research, qualitative approach (LÜDKE; ANDRÉ, 1986), based on subject concepts and language of the Bakhtin Circle studies (1886, 2003), and mobilize concepts in the education sector related to teacher training. Following trend analysis of autobiographical genres, the results suggest that the production of reflective reports may help the author to reflect on experiences of his student time in basic education, giving new meaning to them, to want to move away, the professional future, those who considered not significant and confirm that evaluates as productive. |
Subject: | Letramento Professores - Formação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/47601 |
Issue Date: | 30-Nov-2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.revista.ueg.br/index.php/vialitterae/article/view/6877 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Via Litterae |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A produção de relatos reflexivos e a formação de professores.pdf | 372.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.