Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47609
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriana Maria Tenutapt_BR
dc.creatorAmalia Esmeralda de Araujo Pernapt_BR
dc.date.accessioned2022-11-30T23:40:49Z-
dc.date.available2022-11-30T23:40:49Z-
dc.date.issued2017-12-17-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue16pt_BR
dc.citation.spage172pt_BR
dc.citation.epage194pt_BR
dc.identifier.issn22362592pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47609-
dc.description.abstractThis work focuses on the cognitive/functional principle of the thematic-informational distribution in the text, based on the notions of Theme/Rheme and Given/New (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014; McCARTHY, 1991), as well as approaches certain aspects of the interlanguage of Italian learners (PERNA, 2016) in comparison with Brazilian learners (TENUTA, 2001; TENUTA; OLIVEIRA, 2015) of English as L2. We observed explicit and implicit knowledge of these groups of learners related to the referred principles and the performance of these same groups in terms of certain syntactic/discursive aspects of the English language, namely, cohesive elements, required syntactic subject, non-agentive subjects, use of nominalizations, all characterizers of their interlanguage (RUTHERFORD, 1987). The results showed that the three participant groups presented similar behavior relative to the investigated issues. In general, there was little identification of the linguistic elements or processes related to an appropriate textual/discursive production, which reveals relevant pedagogical implications to a target language approach.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho enfoca o princípio funcional/cognitivo da distribuição temática-informacional no texto, baseado nas noções de Tema/Rema e Dado/Novo (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014; McCARTHY, 1991), bem como aborda determinados aspectos da interlíngua de aprendizes italianos (PERNA, 2016) em comparação com aprendizes brasileiros (TENUTA, 2001; TENUTA; OLIVEIRA, 2015) de inglês como L2. Foram observados os conhecimentos explícito e implícito desses grupos de aprendizes relativos aos referidos princípios e o desempenho desses mesmos grupos em termos de alguns aspectos sintático/discursivos da língua inglesa, a saber, elementos coesivos, obrigatoriedade do sujeito sintático, sujeitos não agentivos, utilização de nominalizações, todos caracterizadores de sua interlíngua (RUTHERFORD, 1987). Os resultados mostraram que os três grupos participantes apresentaram comportamento semelhante relativamente às questões investigadas. Houve, no geral, pouca identificação de elementos ou processos linguísticos relacionados a uma produção textual/discursiva apropriada, o que revela implicações pedagógicas relevantes para a abordagem da língua alvo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPERcursos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTema/Remapt_BR
dc.subjectDado/Novopt_BR
dc.subjectInterlínguapt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subject.otherInterlíngua (Aprendizagem de línguas)pt_BR
dc.titleA estrutura temático-informacional e aspectos da interlíngua de aprendizes de inglês como L2: estudo comparativopt_BR
dc.title.alternativeThematic-informational structure and interlanguage aspects of learners of English as L2: a comparative studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/17740pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9536-3642pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5569-8512pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.