Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47723
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Márcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0642418673482397pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Juliana Gambogi Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee2Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee3Míriam de Paiva Vieirapt_BR
dc.contributor.referee4Biagio D'Angelopt_BR
dc.creatorIzabela Baptista do Lagopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0610796367282364pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-05T11:26:33Z-
dc.date.available2022-12-05T11:26:33Z-
dc.date.issued2022-09-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47723-
dc.description.abstractThe present work intends to deepen the study of the artist narrative, a literary category originated in the Germanic tradition of the Künstlerroman, which emerged in the late 18th century and reached its peak in the 19th century. The intrigue and the theme of the artist narrative concern the professional and the personal conflicts encountered by the artist, which is always the protagonist, usually a painter. We propose to focus on the female figures in these narratives and to analyze their representations from an interdisciplinary and intermedial perspective, considering historical, social, cultural and aesthetic factors. To this end, based on critical and theoretical works on the representation of women in literature and, above all, on a selected literary corpus, we identified four female figures portrayed in the artist narratives: a) the model or the muse of the protagonist male artist; b) the woman represented in the works of art produced by the male artist; c) the artist's companion; d) the female artist. We analyze each of these figures individually, which were taken from the literary corpus and from selected art pieces, confronting the main aspects of these representations with the historical and cultural context of these works. We focus more closely on the study of the figure of the woman artist, and we examine how the switch from the typical protagonist of the artist narratives – the male painter – to the female artist impacts the formal and the thematic topoï of the category, since the characters present different treatment according to their gender. As a result, we verified that the artist narratives, understood as literary texts that present an intersection between fiction and historical documents, transpose the conjuncture of women’s social status at the time of their production, rethinking – through female figures – myths, beliefs and stereotypes linked to women.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho pretende aprofundar o estudo da categoria literária da narrativa de artista, obra literária originada da tradição germânica do Künstlerroman, surgida no final do século XVIII e cujo auge se deu no século XIX. Protagonizada por um personagem artista, geralmente um pintor, a intriga e a temática da narrativa de artista se voltam para os conflitos encontrados por este em seu percurso criativo, sejam eles de ordem profissional ou pessoal. Propomo-nos focalizar em particular as figuras femininas presentes nessas narrativas, analisando suas representações sob uma ótica interdisciplinar e intermidiática, considerando fatores históricos, socioculturais e estéticos. Para tanto, com base em obras críticas e teóricas sobre a representação das mulheres na literatura e, sobretudo, em um corpus literário selecionado, identificamos as quatro figuras femininas presentes nas narrativas de artista: a) a modelo ou musa do artista protagonista; b) a mulher representada nas obras de arte produzidas pelo artista; c) a companheira do artista; d) a mulher artista. Analisamos cada uma delas a partir de exemplos retirados do corpus literário e das artes visuais, confrontando os principais aspectos dessas representações com o contexto histórico e cultural da obra. Detemo-nos com mais atenção no estudo da figura da mulher artista, e examinamos de que maneira o deslocamento do protagonista típico das narrativas de artista – o pintor – para a mulher artista impacta nos topoï formais e temáticos da categoria, uma vez que estes apresentam tratamento diverso de acordo com o gênero do personagem. Desse modo, verificamos que as narrativas de artista, como obras que apresentam uma intersecção entre a ficção e o documento histórico, transpõem a conjuntura da condição social feminina da época de sua produção, retransmitindo, por meio das figuras femininas, mitos, crenças e estereótipos ligados às mulheres.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectNarrativas de artistapt_BR
dc.subjectMulher artistapt_BR
dc.subjectFiguras femininaspt_BR
dc.subject.otherLiteratura – História e críticapt_BR
dc.subject.otherRomance de artistapt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.titleDe musa a criadora: figuras femininas nas narrativas de artistapt_BR
dc.title.alternativeFrom muse to creator: female figures in artist narrativespt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
De musa a criadora figuras femininas nas narrativas de artista.pdf6.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.