Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/47937
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Marisa Mendonça Carneiro | pt_BR |
dc.creator | Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-12-13T22:25:32Z | - |
dc.date.available | 2022-12-13T22:25:32Z | - |
dc.date.issued | 2017-08-18 | - |
dc.citation.volume | 11 | pt_BR |
dc.citation.issue | 27 | pt_BR |
dc.citation.spage | 64 | pt_BR |
dc.citation.epage | 82 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5620 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1984-4018 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/47937 | - |
dc.description.abstract | O objetivo deste artigo é duplo: lançar luz sobre a produção de resumos de trabalhos científicos, pelo ponto de vista da sua macroestrutura; e discutir o uso de nominalizações como instâncias de metáforas gramaticais presentes nestes textos. Para isso, discutimos, primeiramente, os princípios subjacentes à escrita acadêmica, numa tentativa de associá-los à comunicação bem sucedida nesse campo. Apresentamos, em seguida, alguns exemplos de atividades de sala de aula, com o objetivo de ilustrar como alguns dos princípios relacionados com a escrita de resumos podem ser postos em prática. Com respeito às instâncias de metáforas gramaticais, chamamos a atenção para seu significado como características inerentes à escrita científica, podendo funcionar como iniciadores de tópicos e, principalmente, como importantes estratégias para uma comunicação científica bem sucedida. | pt_BR |
dc.description.resumo | The aim of this paper is twofold: to shed light on the production of paper abstracts from the point of view of their macrostructure, and to discuss the use of nominalizations as instances of grammatical metaphors in this text genre. In order to do so, we will first discuss the principles underlying academic writing (AW), in the attempt to associate them to successful communication in this field. We also showcase a few samples of classroom activities, aimed at illustrating how some of the principles related to abstract writing can be put into practice. With respect to the instances of grammatical metaphors, we call attention to their significance to the academic domain, functioning as topic initiators, and, most importantly, as powerful strategies for successful scientific writing. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | eng | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Raído | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Academic writing | pt_BR |
dc.subject | Abstract production | pt_BR |
dc.subject | Grammatical metaphors | pt_BR |
dc.subject.other | Metáfora | pt_BR |
dc.subject.other | Redação acadêmica | pt_BR |
dc.subject.other | Resumos - Redação | pt_BR |
dc.title | From the production of abstracts to instances of grammatical metaphors: some research insights to uncover the academic domain | pt_BR |
dc.title.alternative | Da produção de resumos a instâncias de metáforas gramaticais: insights de pesquisa para a escrita na esfera acadêmica | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1217-2160 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1857-0207 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FROM THE PRODUCTION OF ABSTRACTS TO INSTANCES OF GRAMMATICAL METAPHORS SOME RESEARCH INSIGHTS TO UNCOVER THE ACADEMIC DOMAIN.pdf | 163.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.