Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48074
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Kátia Modesto Valério | pt_BR |
dc.creator | Andréa Machado de Almeida Mattos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T20:33:38Z | - |
dc.date.available | 2022-12-15T20:33:38Z | - |
dc.date.issued | 2018-06 | - |
dc.citation.volume | 18 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 313 | pt_BR |
dc.citation.epage | 338 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201812252 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1984-6398 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48074 | - |
dc.description.abstract | O objetivo deste trabalho é promover reflexões sobre as semelhanças e diferenças entre a Abordagem Comunicativa, um dos mais conhecidos métodos para o ensino de inglês como língua estrangeira (ILE) no mundo, e o Letramento Crítico, uma tendência relativamente recente no cenário brasileiro de ILE, conforme sugerido pelas Orientações Curriculares para o Ensino Médio (BRASIL, 2006). Primeiramente, abordaremos as tradições teóricas que dão origem às duas abordagens de ensino, explicando seus principais conceitos. Depois, discutiremos as semelhanças entre as duas abordagens, assim como suas principais diferenças. Nossa pretensão é mostrar que as duas abordagens, embora diferentes em suas bases epistemológicas, não são incompatíveis, mas complementares. Finalmente, sugerimos um exemplo de uma atividade integrada que visa a conciliar os objetivos das duas abordagens. | pt_BR |
dc.description.resumo | The objective of this paper is to foster reflections on the similarities and differences between the Communicative Approach, one of the best-known methods for teaching English as a Foreign Language (EFL) around the world, and Critical Literacy, a relatively recent trend in the Brazilian EFL scenario, as suggested by the National Guidelines for High School Teaching (BRASIL, 2006). First, we will address the theoretical traditions that give rise to the two teaching approaches, explaining their main concepts. We will then discuss the similarities between the two approaches, as well as their main differences. We claim that the two teaching approaches, however different in their epistemological underpinnings, are not incompatible, but rather complementary. Finally, we suggest an example of an integrated activity that aims to reconcile the objectives of the two approaches. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | eng | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Linguística Aplicada | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Communicative approach | pt_BR |
dc.subject | Critical literacy | pt_BR |
dc.subject | English as a foreign language | pt_BR |
dc.subject.other | Letramento | pt_BR |
dc.subject.other | Língua inglesa - estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Aquisição da segunda linguagem | pt_BR |
dc.title | Critical literacy and the communicative approach: gaps and intersections | pt_BR |
dc.title.alternative | Letramento crítico e abordagem comunicativa: brechas e interseções | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1773-8020 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3190-7329 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Critical Literacy and the Communicative Approach Gaps and Intersections.pdf | 347.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.