Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Augusta de Matos Cruzpt_BR
dc.creatorAngelo Augusto Peixoto Coutinhopt_BR
dc.creatorAndréa Machado de Almeida Mattospt_BR
dc.date.accessioned2022-12-15T21:18:08Z-
dc.date.available2022-12-15T21:18:08Z-
dc.date.issued2018-12-06-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage116pt_BR
dc.citation.epage135pt_BR
dc.identifier.issn2318-7131pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48076-
dc.description.abstractFor Bruner (2002), narratives are closely linked to the construction of identities. In this way, through narratives, in reporting their social practices, individuals construct their identities and those of others. According to Silva (2008), the relationship between the social production of identity and difference is "the result of acts of linguistic creation" (p. 76), that is, identities are constructed through language. Therefore, the construction of identities through narratives is also interwoven with the social use of language. Critical education is inescapable in language teaching and applies to teacher education as well. By engaging students in dialogues that help them develop critical awareness, the teacher makes them ethically more committed to social transformation (MATTOS, 2014). In the present paper, we intend to discuss issues of identity and difference present in narratives of pre-service English teachers enrolled in a Teacher Education course in a large university. The narratives were generated through what we have called double-entry journals (TILLYER, 1998) in an English introductory discipline. Through a qualitative analysis, we seek to understand how the participants produce and evoke their identity and difference in the context of English learning and pre-service teacher education.pt_BR
dc.description.resumoPara Bruner (2002), narrativas estão estreitamente ligadas à construção das identidades. Dessa maneira, por meio das narrativas, os indivíduos, ao relatarem suas práticas sociais, constroem suas identidades e a dos outros. Segundo Silva (2008), a relação entre a produção social da identidade e da diferença é “resultado de atos de criação linguística” (p. 76), ou seja, as identidades são construídas por meio da linguagem. Logo, a construção de identidades por meio de narrativas se entrelaça, também, ao uso social da linguagem. A formação crítica é inescapável ao ensino da língua e também se aplica à formação de professores. Ao envolver os alunos em diálogos que os ajudem a desenvolver consciência crítica, o professor os torna eticamente mais comprometidos com a transformação social (MATTOS, 2014). No presente trabalho pretendemos discutir questões de identidade e diferença presentes em narrativas de professores em formação ingressantes no curso de Letras-Inglês de uma grande universidade. As narrativas foram geradas por meio do que chamamos de double-entry journals (TILLYER, 1998) em uma disciplina introdutória da graduação em língua inglesa. Por meio de uma análise qualitativa, buscamos entender como os participantes produzem e evocam sua identidade e diferença no contexto de aprendizagem de inglês e formação pré-serviço.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGláuks: Revista de Letras e Artespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectDiferençapt_BR
dc.subjectFormação de professores de inglêspt_BR
dc.subjectLetramento críticopt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherLingüística aplicadapt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidadept_BR
dc.titleIdentidade e diferença em narrativas de professores de inglês em formaçãopt_BR
dc.title.alternativeIdentity and difference in pre-service teachers’ narrativespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/article/view/72pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7855-5821pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3382-8686pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3190-7329pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Identidade e diferenca em narrativas de professores de ingles em formacao.pdf197.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.