Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48078
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndréa Machado de Almeida Mattospt_BR
dc.creatorLilian Aparecida Vimieiro Pascoalpt_BR
dc.date.accessioned2022-12-15T21:42:59Z-
dc.date.available2022-12-15T21:42:59Z-
dc.date.issued2019-12-27-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue26pt_BR
dc.citation.spage28pt_BR
dc.citation.epage50pt_BR
dc.identifier.issn1982-291Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48078-
dc.description.abstractLanguage teaching in Brazil has been influenced by Critical Literacy (CL) theories, especially after the publication of the National Curriculum Guidelines for High School Teaching (BRASIL, 2006). Such theories have also influenced research on teaching. However, the area of evaluation have not follow the same path. Given the role played by assessment in social and political contexts (SHOHAMY, 2004), this paper discusses the possibility of developing assessment of the English language teaching and learning processes from the perspective of CL. Firstly, important aspects related to the theories of CL (CERVETTI; PARDALES; DAMICO, 2001; McLAUGHLIN; DeVOOGD, 2004; MONTE MÓR, 2009) and pertinent to the evaluation area (HUGHES, 1989; ALDERSON; BENERJEE, 2002; BROWN, 2004; SCARAMUCCI, 2011) are discussed. Then, we make a descriptive analysis of a written test guided by the critical perspective, implemented during the language course in which the test was inserted. We conclude in favor of the possibility of tests that consider language as situated usage and adopt a perspective for reconstruction, social justice (HAWKINGS, 2011; MATTOS, 2014) and citizenship education (VETTER, 2008).pt_BR
dc.description.resumoO ensino de línguas no Brasil vem sendo influenciado pelas teorias do Letramento Crítico (LC), especialmente desde a publicação das Orientações Curriculares para o Ensino Médio (BRASIL, 2006). Da mesma forma, tais teorias também influenciaram a pesquisa sobre ensino, porém, a área de avaliação não seguiu o mesmo caminho. Dado o papel desempenhado pelas avaliações em contextos sociais e políticos (SHOHAMY, 2004), este trabalho discute a possibilidade de elaboração de avaliações dos processos de ensino e aprendizado de língua inglesa pela perspectiva do LC. Primeiramente, são discutidos aspectos importantes relacionados às teorias do LC (CERVETTI; PARDALES; DAMICO, 2001; McLAUGHLIN; DeVOOGD, 2004; MONTE MÓR, 2009) e pertinentes à área de avaliação (HUGHES, 1989; ALDERSON; BENERJEE, 2002; BROWN, 2004; SCARAMUCCI, 2011). Em seguida, fazemos uma análise descritiva de um teste escrito guiado pela perspectiva crítica, utilizada durante as propostas do curso em que o teste se insere. Concluímos a favor da possibilidade de testes que consideram a língua como uso situado e adotem uma perspectiva para a reconstrução, justiça social (HAWKINGS, 2011; MATTOS, 2014) e para a formação cidadã (VETTER, 2008).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartof(Con)Textos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de línguaspt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectLetramento Críticopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherProfessores - formaçãopt_BR
dc.subject.otherLinguagem e línguas - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleLetramento crítico e avaliação nas aulas de inglês: possibilidades para integraçãopt_BR
dc.title.alternativeCritical literacy and assessment in English classes: integration' possibilitiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27518pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-3190-7329pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3706-4860pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Letramento critico e avaliacao nas aulas de ingles possibilidades para integracao.pdf580.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.