Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48364
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Heloisa Marina da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-12-22T15:28:25Z | - |
dc.date.available | 2022-12-22T15:28:25Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.volume | 10 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 27 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2237-2660 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48364 | - |
dc.description.abstract | – This article focuses on the possible outcomes that may unfold when personal narratives have been intentionally applied on stage to generate a tension between the ideas of reality and fiction in performance. The article uses theoretical references that conceptualize the notion of the ‘Real’ – from the social context of the 1960s to the present – and follows the thoughts of philosophers like Debord, Baudrillard and Rosset with the aim to consider theater and performance as artistic fields that have the potential to interrogate totalizing statements about the truth in today’s world. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo dedica atenção aos possíveis desdobramentos do uso de narrativas pessoais em cena, quando tomadas no intuito de provocar tensão entre realidade e ficção no instante do acontecimento cênico. Utilizando como referência formulações que ponderam acerca da concepção do real – do contexto social dos anos 1960 aos dias de hoje –, a partir do pensamento de filósofos como Debord, Baudrillard e Rosset, busca-se refletir sobre o teatro e a performance como campos artísticos capazes de interrogar a afirmação totalizante sobre a verdade no mundo atual. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Estudos da Presença | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Narrativas pessoais | pt_BR |
dc.subject | Realidade | pt_BR |
dc.subject | Teatro do real | pt_BR |
dc.subject | Ficção | pt_BR |
dc.subject | Verdade | pt_BR |
dc.subject.other | Artistas - Narrativas pessoais | pt_BR |
dc.subject.other | Artes cênicas | pt_BR |
dc.subject.other | Representação teatral | pt_BR |
dc.title | O teatro, é verdade? Ponderações sobre o real na cena contemporânea | pt_BR |
dc.title.alternative | Theater, is it real? Thoughts on the notion of the real in contemporary stages | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://seer.ufrgs.br/presenca/article/view/92337 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3277-1593 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O teatro, é verdade.pdf | 675.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.