Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48555
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcos Rogério Cordeiro Fernandespt_BR
dc.creatorAlysson Quirino Siffertpt_BR
dc.date.accessioned2023-01-02T14:19:29Z-
dc.date.available2023-01-02T14:19:29Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue39pt_BR
dc.citation.spage22pt_BR
dc.citation.epage43pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2016v20n39p22pt_BR
dc.identifier.issn2358-3428pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48555-
dc.description.abstractThe aim of this article is to point out how different intellectual paths throughout the first half of the twentieth century took important names of aesthetic theory to a common Marxist method, incorporated into literary discussions in the interwar period. In this sense, we seek to demonstrate how the more idealistic formative period of the Bakhtin Circle and the Russian formalists, as well of György Lukács and Walter Benjamin, did not prevent that these works culminated in a more dialectical and historicized notion about realism’s aesthetic concept. Thus, we will seek to emphasize that the idea of a non-mechanical condensation of reality in artistic form is the central base of all these authors, and is what ultimately unifies rather than separates their different theories.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é apontar como percursos intelectuais distintos, na primeira metade do século XX, levaram importantes nomes da teoria estética a um método marxista comum, incorporado às discussões literárias no período entreguerras. Nesse sentido, busca-se demonstrar como o período formativo mais idealista do círculo de Bakhtin e dos formalistas russos, bem como o de György Lukács e de Walter Benjamin, não impediram que suas obras culminassem numa noção mais dialética e historicizada sobre o conceito estético de realismo. Assim, buscaremos enfatizar que a ideia de uma condensação não mecânica da realidade na forma artística é a baliza central de todos esses autores, e é o que, em última instância, mais unifica que aparta suas distintas teorias.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofScriptapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRealismopt_BR
dc.subjectMarxismopt_BR
dc.subjectBakhtinpt_BR
dc.subjectLukácspt_BR
dc.subjectBenjaminpt_BR
dc.subject.otherRealismo na literaturapt_BR
dc.subject.otherBakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich), 1895-1975. - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLukács, György, 1885-1971. - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, $d 1892-1940. - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura - Estéticapt_BR
dc.subject.otherFilosofia marxistapt_BR
dc.titleOrigens do realismo na teoria estética marxista do entreguerrapt_BR
dc.title.alternativeOrigins of realism in the marxist aesthetic theory of the interwar yearspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2016v20n39p22pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Origens do realismo na teoria estética marxista do entreguerra.pdf218.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.