Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48555
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Marcos Rogério Cordeiro Fernandes | pt_BR |
dc.creator | Alysson Quirino Siffert | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-01-02T14:19:29Z | - |
dc.date.available | 2023-01-02T14:19:29Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 20 | pt_BR |
dc.citation.issue | 39 | pt_BR |
dc.citation.spage | 22 | pt_BR |
dc.citation.epage | 43 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2016v20n39p22 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2358-3428 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48555 | - |
dc.description.abstract | The aim of this article is to point out how different intellectual paths throughout the first half of the twentieth century took important names of aesthetic theory to a common Marxist method, incorporated into literary discussions in the interwar period. In this sense, we seek to demonstrate how the more idealistic formative period of the Bakhtin Circle and the Russian formalists, as well of György Lukács and Walter Benjamin, did not prevent that these works culminated in a more dialectical and historicized notion about realism’s aesthetic concept. Thus, we will seek to emphasize that the idea of a non-mechanical condensation of reality in artistic form is the central base of all these authors, and is what ultimately unifies rather than separates their different theories. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo deste artigo é apontar como percursos intelectuais distintos, na primeira metade do século XX, levaram importantes nomes da teoria estética a um método marxista comum, incorporado às discussões literárias no período entreguerras. Nesse sentido, busca-se demonstrar como o período formativo mais idealista do círculo de Bakhtin e dos formalistas russos, bem como o de György Lukács e de Walter Benjamin, não impediram que suas obras culminassem numa noção mais dialética e historicizada sobre o conceito estético de realismo. Assim, buscaremos enfatizar que a ideia de uma condensação não mecânica da realidade na forma artística é a baliza central de todos esses autores, e é o que, em última instância, mais unifica que aparta suas distintas teorias. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Scripta | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Realismo | pt_BR |
dc.subject | Marxismo | pt_BR |
dc.subject | Bakhtin | pt_BR |
dc.subject | Lukács | pt_BR |
dc.subject | Benjamin | pt_BR |
dc.subject.other | Realismo na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Bakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich), 1895-1975. - Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Lukács, György, 1885-1971. - Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Benjamin, Walter, $d 1892-1940. - Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura - Estética | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia marxista | pt_BR |
dc.title | Origens do realismo na teoria estética marxista do entreguerra | pt_BR |
dc.title.alternative | Origins of realism in the marxist aesthetic theory of the interwar years | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2016v20n39p22 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Origens do realismo na teoria estética marxista do entreguerra.pdf | 218.56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.