Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48624
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMartha Cecília Cordeiro Soares Alves do Nascimentopt_BR
dc.creatorAlexandre Teixeira Norberto Batistapt_BR
dc.creatorHanderson Leonidas Salespt_BR
dc.creatorRoberto Silva da Penhapt_BR
dc.date.accessioned2023-01-04T12:54:41Z-
dc.date.available2023-01-04T12:54:41Z-
dc.date.issued2019-04-26-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue29pt_BR
dc.citation.spage61pt_BR
dc.citation.epage74pt_BR
dc.identifier.issn2317-0484pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48624-
dc.description.abstractThe objective of this work was to identify the impact of the analysis bias in the evaluation of companies, taking as base case the valuation of the company Ambev. The Discounted Cash Flow (DCF) model was used, a method considered as deterministic, since it evaluates the organization at a certain moment in the economy without considering the random effects of changes in the environment. In addition, the market value of a company is not an exact value, because there are some aspects in this model that fit the opinion of the analyst, who makes decisions according to their experiences and their knowledge and this ends up generating some arbitrariness in the decision. In order to achieve the stated objectives, the study was divided into three cases, based on different perceptions of the evaluator, all of them being calculated by the DCF. Then some variables were selected for changes, such as: the projection period of the value the beta coefficient and the growth of cash flows in perpetuity. Subsequently, the calculations were verified and analyzed in each proposed situation. Finally, it was verified that the analysis bias in the evaluation causes impacts on the valuation result, confirming the assertion that the market value of an organization is not a specific value.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho foi identificar o impacto do viés de análise na avaliação de empresas, tendo como caso base o valuation da empresa Ambev. Utilizou-se o modelo de Fluxo de Caixa Descontado (FCD), um método considerado como determinístico, pois avalia a organização em um determinado momento da economia sem considerar os efeitos aleatórios de mudanças no ambiente. Ademais, o valor de mercado de uma empresa não é um valor exato, pois há algumas vertentes nesse modelo em que cabe a opinião do analista, que toma decisões de acordo com suas experiências e seus conhecimentos, e isso acaba gerando certa arbitrariedade na decisão. Para a consecução dos objetivos explicitados, o estudo se dividiu em três casos, tomando como base diferentes percepções do avaliador, todos calculados por meio do FCD. Em seguida, selecionaram-se algumas variáveis para sofrerem alterações, sendo elas: o período de projeção do valor explícito, o coeficiente beta e o crescimento dos fluxos de caixa na perpetuidade. Subsequentemente, verificaram-se e analisaram-se os cálculos em cada situação proposta. Por fim, verificou-se que o viés de análise na avaliação causa impactos no resultado do cálculo do valuation, confirmando a afirmação de que o valor de mercado de uma organização não é um valor específico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Auditoria, Governança e Contabilidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherEmpresas - Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherFluxo de caixapt_BR
dc.titleImpacto do viés de análise na avaliação de empresas: um caso de valuation da empresa Ambevpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.fucamp.edu.br/index.php/ragc/article/view/1749pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.