Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Luiza Coutopt_BR
dc.creatorDaniela Mara Lima Oliveira Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2023-01-13T19:15:53Z-
dc.date.available2023-01-13T19:15:53Z-
dc.date.issued2020-12-29-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage177pt_BR
dc.citation.epage194pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1982-2243.2020.v24.31866pt_BR
dc.identifier.issn1982-2243pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48915-
dc.description.abstractThis paper aims to understand the use of the accent mark, acute and circumflex, in Elementary School II (EFII) and reflect on pedagogical practices that can lead the students to understanding and reflect about the use of accent mark. As a theoretical framework, we based on Mattoso Camara (1970), Collischonn (2005), Ferreira Neto (2007), Graham e Santangelo (2014), Graham et. al (2002), Treimam e Kessler (2014), Ney e Miranda (2019). The corpus consists of text productions from EFII, collected at a public school. Quantitative analysis (PAIVA, 2019) was performed using Software R (2020). The following results were observed: (1) in general, there is progress in the correct use of the accent mark throughout EFII; (2) the greatest difficulty for students is in relation to the accentuation of proparoxytones; and (3) the most recurrent error is the omission of the accent mark.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo busca compreender o uso do acento gráfico, agudo e circunflexo, no Ensino Fundamental II (EFII) e refletir sobre práticas pedagógicas que possam levar o aluno à compreensão e ao uso reflexivo do acento gráfico. Como aporte teórico, nos baseamos em Mattoso Camara (1970), Collischonn (2005), Ferreira Neto (2007), Graham e Santangelo (2014), Graham et. al (2002), Treimam e Kessler (2014), Ney e Miranda (2019). O corpus é constituído de produções de textos do EFII de uma escola pública de Belo Horizonte. A análise quantitativa (PAIVA, 2019) foi realizada por meio Software R (2020). Como resultados, vimos que: (1) de um modo geral, há um progresso no uso correto do acento gráfico ao longo do EFII; (2) a maior dificuldade dos alunos é em relação à acentuação de proparoxítonas; (3) o erro mais recorrente é a omissão do acento gráfico.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofVeredas: Revista de Estudos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrtografiapt_BR
dc.subjectAcento gráficopt_BR
dc.subjectEnsino Fundamental IIpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Ortografia e silabaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa (Ensino fundamental)pt_BR
dc.titleO acento gráfico no Ensino Fundamental II: reflexões sobre os textos dos alunos e práticas possíveispt_BR
dc.title.alternativeThe accent mark in Elementary School II: reflections on students' texts and possible practicespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6389-7818pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2016-6502pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.