Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48915
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Ana Luiza Couto | pt_BR |
dc.creator | Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-01-13T19:15:53Z | - |
dc.date.available | 2023-01-13T19:15:53Z | - |
dc.date.issued | 2020-12-29 | - |
dc.citation.volume | 24 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 177 | pt_BR |
dc.citation.epage | 194 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.34019/1982-2243.2020.v24.31866 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-2243 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48915 | - |
dc.description.abstract | This paper aims to understand the use of the accent mark, acute and circumflex, in Elementary School II (EFII) and reflect on pedagogical practices that can lead the students to understanding and reflect about the use of accent mark. As a theoretical framework, we based on Mattoso Camara (1970), Collischonn (2005), Ferreira Neto (2007), Graham e Santangelo (2014), Graham et. al (2002), Treimam e Kessler (2014), Ney e Miranda (2019). The corpus consists of text productions from EFII, collected at a public school. Quantitative analysis (PAIVA, 2019) was performed using Software R (2020). The following results were observed: (1) in general, there is progress in the correct use of the accent mark throughout EFII; (2) the greatest difficulty for students is in relation to the accentuation of proparoxytones; and (3) the most recurrent error is the omission of the accent mark. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo busca compreender o uso do acento gráfico, agudo e circunflexo, no Ensino Fundamental II (EFII) e refletir sobre práticas pedagógicas que possam levar o aluno à compreensão e ao uso reflexivo do acento gráfico. Como aporte teórico, nos baseamos em Mattoso Camara (1970), Collischonn (2005), Ferreira Neto (2007), Graham e Santangelo (2014), Graham et. al (2002), Treimam e Kessler (2014), Ney e Miranda (2019). O corpus é constituído de produções de textos do EFII de uma escola pública de Belo Horizonte. A análise quantitativa (PAIVA, 2019) foi realizada por meio Software R (2020). Como resultados, vimos que: (1) de um modo geral, há um progresso no uso correto do acento gráfico ao longo do EFII; (2) a maior dificuldade dos alunos é em relação à acentuação de proparoxítonas; (3) o erro mais recorrente é a omissão do acento gráfico. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Veredas: Revista de Estudos Linguísticos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ortografia | pt_BR |
dc.subject | Acento gráfico | pt_BR |
dc.subject | Ensino Fundamental II | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa - Ortografia e silabação | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa (Ensino fundamental) | pt_BR |
dc.title | O acento gráfico no Ensino Fundamental II: reflexões sobre os textos dos alunos e práticas possíveis | pt_BR |
dc.title.alternative | The accent mark in Elementary School II: reflections on students' texts and possible practices | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-6389-7818 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2016-6502 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O acento gráfico no Ensino Fundamental II reflexões sobre os textos dos alunos e práticas possíveis.pdf | 302.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.