Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48917
Type: Artigo de Periódico
Title: Variação linguística e ensino da ortografia: o uso do conector adversativo "mas" em textos escritos por adultos em processo de escolarização
Other Titles: Linguistic variation and teaching spelling: the use of the adversative connector “mas” in texts written by adults in the process of schooling
Authors: Marcelo de Castro
Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães
Abstract: Este texto objetiva analisar a variação do conector mas em textos escritos por adultos em processo de escolarização correspondente aos Anos Finais do Ensino Fundamental, assim como verificar de que modo um estudo reflexivo a respeito desse tópico gramatical, no âmbito escolar, na disciplina de Língua Portuguesa, pode contribuir para auxiliar os aprendizes a ter um melhor domínio da norma ortográfica. Para tanto, utilizam-se métodos de natureza quantitativa e qualitativa para quantificar e analisar os dados à luz das teorias a respeito da Sociolinguística Variacionista e do ensino da ortografia. A partir da análise realizada, foi possível confirmar a hipótese de que o processo de escolarização, atrelado a práticas de ensino reflexivo, pode ampliar o uso de variantes ortográficas padrões na escrita.
Abstract: This text aims to analyze the variation of the connector “mas” (which means “but”) in texts written by adults in the process of schooling corresponding to the Final Years of Elementary School, as well as to verify in what extension a reflexive study regarding this grammatical topic, in the school context, in the discipline of Portuguese Language, can contribute to help students to have a better domain of the orthographic norm. For that, quantitative and qualitative methods are used to quantify and analyze the data considering Variationist Sociolinguistic theories and the teaching of spelling purposes. From the analysis carried out, it was possible to confirm the hypothesis that the process of schooling, coupled with reflective teaching practices, can increase the use of standard orthographic variants in writing.
Subject: Língua portuguesa - Variação
Língua portuguesa - Ortografia e silabação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34019/2236-7268.2018.v8.28311
URI: http://hdl.handle.net/1843/48917
Issue Date: 25-Sep-2019
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Práticas de Linguagem
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.