Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48917
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Variação linguística e ensino da ortografia: o uso do conector adversativo "mas" em textos escritos por adultos em processo de escolarização |
Other Titles: | Linguistic variation and teaching spelling: the use of the adversative connector “mas” in texts written by adults in the process of schooling |
Authors: | Marcelo de Castro Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães |
Abstract: | Este texto objetiva analisar a variação do conector mas em textos escritos por adultos em processo de escolarização correspondente aos Anos Finais do Ensino Fundamental, assim como verificar de que modo um estudo reflexivo a respeito desse tópico gramatical, no âmbito escolar, na disciplina de Língua Portuguesa, pode contribuir para auxiliar os aprendizes a ter um melhor domínio da norma ortográfica. Para tanto, utilizam-se métodos de natureza quantitativa e qualitativa para quantificar e analisar os dados à luz das teorias a respeito da Sociolinguística Variacionista e do ensino da ortografia. A partir da análise realizada, foi possível confirmar a hipótese de que o processo de escolarização, atrelado a práticas de ensino reflexivo, pode ampliar o uso de variantes ortográficas padrões na escrita. |
Abstract: | This text aims to analyze the variation of the connector “mas” (which means “but”) in texts written by adults in the process of schooling corresponding to the Final Years of Elementary School, as well as to verify in what extension a reflexive study regarding this grammatical topic, in the school context, in the discipline of Portuguese Language, can contribute to help students to have a better domain of the orthographic norm. For that, quantitative and qualitative methods are used to quantify and analyze the data considering Variationist Sociolinguistic theories and the teaching of spelling purposes. From the analysis carried out, it was possible to confirm the hypothesis that the process of schooling, coupled with reflective teaching practices, can increase the use of standard orthographic variants in writing. |
Subject: | Língua portuguesa - Variação Língua portuguesa - Ortografia e silabação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.34019/2236-7268.2018.v8.28311 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/48917 |
Issue Date: | 25-Sep-2019 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Práticas de Linguagem |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Variação linguística e ensino da ortografia o uso do conector “mas” em textos escritos por adultos em processo de escolarização.pdf | 232.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.