Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48947
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2023-01-16T19:15:56Z-
dc.date.available2023-01-16T19:15:56Z-
dc.date.issued2019-02-04-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8653674pt_BR
dc.identifier.issn2446-9424pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48947-
dc.description.abstractThis work presents a lived experience in an introductory class of the course of Letters in the face-to-face course “Oficina de Língua Portuguesa”, offered by the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais in 2017. This experience occurred in the context of language teaching and learning Portuguese in higher education around the production of memorials on reading learning. For the report, we present some concepts that support our practices, such as: reading models, reading the “palavramundo”, Pedagogy of multiliteracies, memory and Open Educational Resources. We then proceeded to the descriptive and analytical account of the stages that involved discussions in the classroom and organization of a group of interested parties in the edition of an e-book that gathered the memorials of the students. The independent production of the texts produced by the students served to consolidate the pedagogical practices in the classroom and beyond, within the objectives inscribed in the discipline, to value the memories of each student and also as a way to inspire readers and get them to reflect on the process of reading. We have also mentioned other open educational resources built for the didactic activities, which have been published and are available online. The results of this experience point to the importance of a didactic work with specific questions of reading and writing that involves the engagement of undergraduates in collaborative and dynamic activities, relating intelligible and sensitive.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta uma experiência vivenciada em uma turma introdutória do curso de Letras na disciplina presencial “Oficina de Língua Portuguesa”, ofertada pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais em 2017. Essa experiência se deu no contexto de ensino-aprendizagem de língua portuguesa no ensino superior em torno da produção de memoriais sobre a aprendizagem da leitura. Para o relato, apresentamos alguns conceitos que embasaram nossas práticas, como: modelos de leitura, leitura da “palavramundo”, Pedagogia dos multiletramentos, memória e Recursos Educacionais Abertos. Procedemos, então, ao relato descritivo e analítico das etapas que envolveram discussões em sala de aula e organização de um grupo de interessados na edição de um e-book que reuniu os memoriais dos graduandos. A produção independente dos textos produzidos pelos estudantes serviu à consolidação das práticas pedagógicas em sala e para além dela, dentro dos objetivos inscritos na disciplina, para valorização das memórias de cada estudante e também como maneira de inspirar leitores e levá-los refletir sobre o processo de leitura. Também mencionamos outros recursos educacionais abertos construídos para as atividades didáticas, os quais foram publicados e estão disponíveis online. Os resultados dessa experiência remetem à importância de um trabalho didático com questões específicas da leitura e da escrita que envolva o engajamento dos graduandos em atividades colaborativas e dinâmicas, relacionando inteligível e sensível.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Internacional de Educação Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMemóriaspt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectRecursos educacionais abertospt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherAutobiografiapt_BR
dc.subject.otherLeitura (Ensino superior)pt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.titleOficina de língua portuguesa: memorial de leituras no ensino superiorpt_BR
dc.title.alternativePortuguese Language workshop: memorial of readings in higher educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oficina de língua portuguesa memorial de leituras no Ensino Superior.pdf572.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.