Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Falcãopt_BR
dc.creatorChristianne Luce Gomespt_BR
dc.date.accessioned2023-01-20T14:20:17Z-
dc.date.available2023-01-20T14:20:17Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue23pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4000/pontourbe.4618pt_BR
dc.identifier.issn1981-3341pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49032-
dc.description.abstractThis article is the result of an ethnographic research on the social practice of street musicians in two cosmopolitan and tourist cities: Rio de Janeiro and Barcelona. His aim is to understand their "arts of doing" (De Certeau, 2014) of street musicians, glimpsing tactical possibilities of survival and possible resistances of these artists against the current social order. Field research has shown that street musicians, by appropriating public spaces, promote an economic exchange relationship and walk in the interstices between the legal and the transgressive, between the sensible and the profitable. The dimension achieved by this social practice goes beyond the simple possibility of sustaining and look forward to the dream of personal fulfillment, which is achieved in their freedom of artistic expression.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo é fruto de uma pesquisa etnográfica sobre a prática social dos músicos de rua em duas cidades cosmopolitas e turísticas: Rio de Janeiro e Barcelona. Seu objetivo é compreender suas “artes de fazer” (De Certeau, 2014) de músicos de rua, vislumbrando possibilidades táticas de sobrevivência e possíveis resistências desses artistas contra a ordem social vigente. A pesquisa de campo evidenciou que os músicos de rua, ao se apropriarem dos espaços públicos, promovem uma relação econômica de troca e caminham nos interstícios entre o legal e o transgressivo, entre o sensível e o rentável. A dimensão alcançada por essa prática social ultrapassa a simples possibilidade de se sustentar e galga o sonho da realização pessoal, que é conquistada em sua liberdade de expressão artística.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPonto Urbept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEspaço públicopt_BR
dc.subjectMúsicos de ruapt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectTurismopt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subject.otherEspaços públicospt_BR
dc.subject.otherMúsicospt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherTurismopt_BR
dc.subject.otherCidadespt_BR
dc.titleMúsicos de rua e a turistificação das cidades: um jogo tático para viver da arte na ocupação do espaço público no Rio de Janeiro e em Barcelonapt_BR
dc.title.alternativeStreet musicians and touristification of cities: a tactical play to live from art in the occupation of public space of Rio de Janeiro and Barcelonapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://journals.openedition.org/pontourbe/4618?lang=enpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7665-4145pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0075-289Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Musicos de rua e a turistificacao das cidades.pdf293.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.