Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49094
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.creatorCamila Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-01-23T20:41:23Z-
dc.date.available2023-01-23T20:41:23Z-
dc.date.issued2020-12-22-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage271pt_BR
dc.citation.epage290pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.20461pt_BR
dc.identifier.issn2317-2096pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49094-
dc.description.abstractGuided by a body-memory, which in recovering the past from the unsaid reveals its latency in the present, in Jamás el fuego nunca (2007), by Diamela Eltit, literature, politics and History intersect at all times. It is a narrative in which an unnamed woman recalls past episodes while examining the banality of the present she shares with her mate, the degraded image of an authoritarian militant leadership. Resuming the memory of the Chilean dictatorship based on what is perhaps its most sinister feature – the disappearance –, in this novel, Eltit approaches historical reality to add to the discussion a perspective which is unrealizable outside the horizon of art. In this paper we are interested in investigating how the conversion of this trace of the past into an aesthetic strategy – when highlighting other ways of visibility and intelligibility – dialogues with the concept of History elaborated by Walter Benjamin.pt_BR
dc.description.resumoTendo como guia um corpo-memória, que ao recuperar o passado a partir do não-dito revela sua latência no presente, em Jamás el fuego nunca (2007), de Diamela Eltit, literatura, política e História cruzam-se a todo tempo. Trata-se de uma narrativa na qual uma mulher sem nome rememora episódios passados ao mesmo tempo em que examina a banalidade do presente que compartilha com seu companheiro, o antigo líder de uma célula militante. Retomando a memória da ditadura chilena a partir daquele que talvez seja seu traço mais sinistro – o desaparecimento –, nesse romance, Eltit se aproxima da realidade histórica para acrescentar à discussão uma perspectiva irrealizável fora do horizonte da arte. Neste artigo, interessa-nos investigar em que medida a conversão desse rastro do passado em estratégia estética – ao colocar em disputa outras formas de visibilidade e inteligibilidade – dialoga com o conceito de História elaborado por Walter Benjamin.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAletria: Revista de Estudos de Literaturapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiamela Eltitpt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subjectJamais o fogo nuncapt_BR
dc.subjectDitadurapt_BR
dc.subjectDesaparecimentopt_BR
dc.subject.otherDitadura e ditadores - Chilept_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1892-1940pt_BR
dc.subject.otherMemória coletivapt_BR
dc.subject.otherLiteratura chilena - Séc. XXpt_BR
dc.titleA potência política de um feminino corpo-memóriapt_BR
dc.title.alternativeThe political potential of a feminine memory-bodypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8559-9547pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-5170-0283pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A potência política de um feminino corpo-memória.pdf226 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.