Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49249
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dc.creatorAndreia Chagas Rocha Toffolopt_BR
dc.creatorElidéa Lúcia Almeida Bernardinopt_BR
dc.creatorDouglas de Araújo Vilhenapt_BR
dc.creatorÂngela Maria Vieira Pinheiropt_BR
dc.date.accessioned2023-01-30T19:33:06Z-
dc.date.available2023-01-30T19:33:06Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue71pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782017227165pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49249-
dc.description.abstractThe learning of reading in Portuguese language by deaf has attracted researchers due to the poor performance in this skill displayed by the vast majority of these individuals. This article aims to investigate whether the use of lip reading and/or oralization, as a complement to the Brazilian Sign Language (Libras), can help literacy in Portuguese. Thirty-seven profoundly deaf students, from the Brazilian deaf community, enrolled from the 7th year of elementary school to the 1st year of high school, aged from 12 to 18 years old, were assessed by Raven Progressive Matrices, a semi-structured interview and two reading tests. All participants are Libras users and 57% complement it with alternative communication techniques. Our data suggest that the development of lip reading and oralization skills facilitate the reading process.pt_BR
dc.description.resumoO aprendizado da leitura da língua portuguesa por surdos tem atraído estudiosos da área em virtude do fraco desempenho nessa habilidade apresentado pela maioria desses indivíduos. Este trabalho tem como objetivo principal averiguar se o uso da leitura labial e/ou da oralização como complemento à Língua Brasileira de Sinais (Libras) pode auxiliar no processo de aprendizagem da leitura do português. Trinta e sete surdos profundos, da comunidade surda brasileira, cursando do 7º ano do ensino fundamental ao 1º ano do ensino médio e com idade entre 12 e 18 anos, foram submetidos às Matrizes Progressivas de Raven, a uma entrevista semiestruturada e a dois testes de leitura. Todos os participantes são usuários da Libras, e 57% a complementam com meios alternativos de comunicação. Nossos dados sugerem que o desenvolvimento de habilidades como a leitura labial e a oralização facilitam o processo de leitura.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOralizaçãopt_BR
dc.subjectLeitura labialpt_BR
dc.subjectEducação de surdospt_BR
dc.subjectAvaliação da leitura de surdospt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherSurdos - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherSurdos - Meios de comunicaçãopt_BR
dc.titleOs benefícios da oralização e da leitura labial no desempenho de leitura de surdos profundos usuários da Libraspt_BR
dc.title.alternativeBenefits of lip reading and oralization in the reading performance of profound deaf users Brazilian Sign Languagept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8664-1663pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3718-9631pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2670-7963pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5852-4320pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



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