Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49259
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edna Afonso Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3773191587995244pt_BR
dc.creatorRenata Lúcia Roncarate de Alvarengapt_BR
dc.date.accessioned2023-01-31T12:40:37Z-
dc.date.available2023-01-31T12:40:37Z-
dc.date.issued2011-12-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49259-
dc.description.abstractThis paper presents an analysis of issues involving statistics and probability on the evidence of the National Secondary Education Examination. We analyzed two races of 2009, two 2010 and one 2011. The 140 selected questions were analyzed according to the degree of difficulty, tested the skills and competencies and knowledge in that area belonged. It was observed that, from 2009 to 2010, there was a reduction in the number of issues requiring statistical knowledge, but in 2011 there was an increase. This underscores the need for the school to devote special attention to these issues, emphasizing to students that the study of probability and statistics is essential for people to analyze the cost of living indices, conduct polls, choosing samples and make decisions in various situations of everyday life.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta uma análise das questões que envolvem Estatística e Probabilidade nas provas do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Foram analisadas duas provas de 2009, duas de 2010 e uma de 2011. As 140 questões selecionadas foram analisadas segundo o grau de dificuldade, as habilidades e competências testadas e a área do conhecimento em que se inseria. Observou-se que, de 2009 para 2010, houve uma redução no número de questões que requeriam conhecimento estatístico, mas, em 2011, houve um aumento. Conclui-se da necessidade da escola dedicar atenção especial a esses temas, enfatizando para os alunos que o estudo de Estatística e Probabilidade é imprescindível para que as pessoas possam analisar índices de custo de vida, realizar sondagens, escolher amostras e tomar decisões em várias situações do cotidiano.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Estatísticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectENEMpt_BR
dc.subjectEstatísticapt_BR
dc.subjectProbabilidadept_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subjectHabilidadespt_BR
dc.subject.otherEstatísticapt_BR
dc.subject.otherExame Nacional do Ensino Médio (ENEM)pt_BR
dc.titleAnálise das questões de estatística e probabilidade no Exame Nacional do Ensino Médiopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Estatística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_Final.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons