Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49320
Type: | Dissertação |
Title: | Diários da pesquisadora: reflexões sobre meu processo de constituição identitária profissional como coordenadora pedagógica geral |
Other Titles: | Researcher's diaries: reflections on my process of identity constitution as general pedagogical coordinator |
Authors: | Cynthia Maria Barbosa Melo Alves |
First Advisor: | Claudia Starling Bosco |
First Co-advisor: | Ana Maria Alves Saraiva |
First Referee: | Vanessa Regina Eleutério Miranda |
Second Referee: | Fabrício Oliveira da Silva |
Third Referee: | Sâmara Carla Lopes Guerra de Araújo |
Abstract: | A pesquisa objetiva compreender o meu processo de constituição identitária profissional como Coordenadora Pedagógica Geral (CPG). Os meus diários, como dispositivo de pesquisa, foram produzidos no exercício do meu fazer pedagógico, durante os anos de 2020/2021, na Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte (RME-BH). A abordagem teórico-metodológica está baseada na pesquisa (auto)biográfica, enfatizando a investigação-formação. Para a análise interpretativa-reflexiva, optamos pela leitura em três tempos proposta por Souza (2006), por considerar o tempo de lembrar, narrar e refletir sobre o vivido. Os resultados apontam que a atuação do CPG expressa vários desafios acerca do fazer pedagógico, trazendo indícios da minha trajetória pessoal e profissional. Ademais, as análises indicam que a constituição da identidade é um processo que está em permanente transformação e negociação, conforme as legislações, demandas do contexto sócio-político-histórico e por meio dos sentidos e significados da própria pesquisadora sobre o seu fazer pedagógico. |
Abstract: | The research aims to understand my process of professional identity constitution as General Pedagogical Coordinator (CPG). My diaries, as a research device, were produced in the exercise of my pedagogical practice, during the years 2020/2021, in the Municipal Education Network of Belo Horizonte (RME-BH). The theoretical-methodological approach is based on (auto)biographical research, emphasizing research-education. For the interpretive-reflective analysis, we opted for the reading in three stages proposed by Souza (2006), considering the time to remember, narrate and reflect on the experience. The results indicate that the performance of the CPG expresses several challenges regarding the pedagogical practice, bringing evidence of my personal and professional trajectory. Furthermore, the analyzes indicate that the constitution of identity is a process that is in permanent transformation and negotiation, according to legislation, demands of the socio-political-historical context and through the researcher's own senses and meanings about her pedagogical work. |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/49320 |
Issue Date: | 25-Oct-2022 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Cynthia Final.pdf | 4.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License