Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49467
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Helian Nunes de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://site.medicina.ufmg.br/mps/pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Fernando Machado Vilhena Diaspt_BR
dc.creatorJoelma Silva Andradept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4199025052289365pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-02T15:48:40Z-
dc.date.available2023-02-02T15:48:40Z-
dc.date.issued2021-12-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49467-
dc.description.abstractGiven the context of the Covid-19 pandemic and its impacts on global health, this research aims to analyze mental health and gender conflicts in university teaching before and after the start of the pandemic in public universities of Minas Gerais. In order to collect data that could contribute to possible correlations with mental suffering, teaching work and gender, we took a medical anthropological perspective. The study approach was qualitative, descriptive and based on fieldwork. Six professors from public universities of Minas Gerais – with knowledge, experience and academic engagement – were interviewed on mental health, gender differences, work, and pandemic. This research exposes the conflicts experienced by these professors before and during the pandemic. The identified categories are work overload; the context of the teaching profession and the emergency of the remote teaching; gender relations, pandemic and mental suffering. Among them, the work overload stands out in view of the multiple nature of the teacher's tasks – management, teaching, research and extension; conflicting relations in home, work, and pandemic; precariousness, intensification, and extensification in teaching; the context of the teaching profession and the emergency of the remote teaching; gender relations; motherhood and teaching. Besides, mental distress appears before the pandemic and has increased so far. The results showed that promotion of mental health of women-researchers mothers-daughters in a micro dimension points to practical actions of physical and mental care, friendship, and interaction between peers and students. On the other hand, in a macro dimension, it raises more structuring actions related to the organization of teaching work in the universities in the pursuit of reframing sexism, that is still in force, as well as the relation between productivism and professional competence. This context disregards the constituent sphere of public universities, that is, being a place of knowledge production and social transformation.pt_BR
dc.description.resumoDiante do contexto da pandemia de Covid-19 e dos impactos na saúde global, esta pesquisa trabalhou com o objetivo de analisar a saúde mental e os conflitos quanto ao gênero na docência universitária antes e depois do início da pandemia em instituições universitárias públicas em Minas Gerais. No intuito de coletar dados que contribuam nas possíveis correlações com sofrimento mental, trabalho docente e gênero, a pesquisa possui uma perspectiva antropológica médica. O delineamento do estudo foi qualitativo, descritivo e de campo. Foram realizadas entrevistas informantes-chave com seis docentes de instituições universitárias públicas em Minas Gerais que possuíam conhecimento, experiência e envolvimento na comunidade acadêmica, tais como chefias, a respeito da opinião sobre o tema saúde mental, diferenças quanto a gênero, a trabalho e à pandemia. Esta pesquisa mostrou os conflitos vivenciados pelas docentes universitárias no exercício da profissão antes e durante a pandemia da Covid-19. As categorias identificadas foram: sobrecarga de trabalho; o contexto da profissão docente e o ensino remoto emergencial; as relações de gênero, pandemia e sofrimento mental. Destacou-se a sobrecarga de trabalho diante das múltiplas naturezas das tarefas da (o) docente: gestão, ensino, pesquisa e extensão; as relações de conflito na tríade casa, trabalho e pandemia; a precarização, a intensificação, a extensificação no trabalho docente; o contexto da profissão docente e o ensino remoto emergencial; as relações de gênero; a maternidade e docência. Além disso, o sofrimento mental aparece advindo desses tópicos antes da pandemia e amplificados durante a pandemia. Concluiu-se que, em relação à promoção da saúde mental das mulheres pesquisadoras-mães-filhas, no âmbito micro, são especificadas ações-práticas do cuidado físico e mental, da amizade, da troca entre os pares e alunas (os); já no âmbito macro, suscita-se ações maiores e estruturantes da organização do trabalho docente nas universidades na busca de ressignificar a ideologia sexista ainda vigente e a relação de produtivismo e competência profissional. Tal contexto desconsidera a esfera constituinte das universidades públicas, qual seja, ser lugar de produção de conhecimento e de transformação social.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Promoção de Saúde e Prevenção da Violênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAngústia Psicológicapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectRelações Interpessoaispt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subjectPandemiaspt_BR
dc.subject.otherAngústia Psicológicapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherRelações Interpessoaispt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherPandemiaspt_BR
dc.titleMulheres em territórios de conflitos e violência: a docente universitária e o sofrimento mental antes e durante a pandemiapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao 30-01-2023 Joelma Silva Andrade.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.