Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49565
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJesuína Maria Pereira Ferreirapt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-06T13:09:27Z-
dc.date.available2023-02-06T13:09:27Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage681pt_BR
dc.citation.epage702pt_BR
dc.identifier.doidx.doi.org/10.18593/race.v16i2.13057pt_BR
dc.identifier.issn2179-4936pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49565-
dc.description.abstractThe course coordinator is inserted in a scenario involving successive changes in economic, social and demographic terms, which caused a renewal in the way higher education institutions must be managed in light of the need to survive the competitive environment in which they operate. The objective of this research was to analyze the degree of use and importance of management competencies in private institutions of higher education in the City of Fortaleza, Ceará, according to the perception of Course coordinators degree in Administration and Accounting Sciences. The research was characterized as field-based, descriptive-exploratory, with quantitative and qualitative approaches, that is, with mixed methods. Data from 17 questionnaires were treated using descriptive statistics using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software; already the data of the 17 interviews with semi-structured script were submitted to content analysis (BARDIN, 2010). The findings of this study demonstrated that the course coordinators consider most management competencies available as widely used and very important, indicating that the management competencies play a significant role in the performance of their duties and that these coordinators are inserted in a high productivity environment.pt_BR
dc.description.resumoO coordenador de curso está inserido em um cenário que envolve sucessivas mudanças em termos econômicos, sociais e demográficos, o que provocou uma renovação na forma como as instituições de ensino superior devem ser gerenciadas em face da necessidade de sobrevivência ao ambiente competitivo em que estão inseridas. O objetivo com esta pesquisa foi analisar o grau de utilização e de importância das competências gerenciais em instituições privadas de ensino superior na Cidade de Fortaleza, Ceará, segundo a percepção de coordenadores de Cursos de graduação em Administração e Ciências Contábeis. A pesquisa foi caracterizada como de campo, descritivo-exploratória, com abordagens quantitativa e qualitativa, ou seja, com métodos mistos. Os dados de 17 questionários foram tratados por meio da estatística descritiva, com a utilização do softwareStatistical Package for Social Sciences (SPSS); já os dados das 17 entrevistas com roteiro semiestruturado foram submetidos à análise de conteúdo (BARDIN, 2010). Os achados deste estudo demonstraram que os coordenadores de cursos consideram a maioria das competências gerenciais disponibilizadas como muito utilizada e importante, indicando que as competências gerenciais exercem um papel significativo no desempenho das suas funções e que esses coordenadores estão inseridos em um contexto de alta produtividade.Palavras-chave:Competências gerenciais. Coordenador de curso. Instituições de ensino superior.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetências gerenciaispt_BR
dc.subjectCoordenador de cursopt_BR
dc.subjectInstituições de ensino superiorpt_BR
dc.subject.otherAdministração de pessoalpt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherAdministração de empresaspt_BR
dc.titleCompetências gerenciais dos coordenadores de cursos de instituições privadas de ensino superior na cidade de Fortaleza, CEpt_BR
dc.title.alternativeManagerial competences of the coordinators of courses of Private High Education Institutions in Fortaleza, CEpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.unoesc.edu.br/race/article/view/13057/pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.